Nadšenec využil lockdown a vytvořil deskovku o těšínské tramvaji

  8:48
Tramvaje v Těšíně již sice dávno dojezdily, do pohybu se ale nyní dají alespoň ve společenské deskové hře. Tu vytvořil obyvatel Českého Těšína a nadšenec do historie Milan Bláha. Deskovka připomíná historii i trasu tramvajové tratě, která jezdila mezi Českým a polským Těšínem.

Nadšenec do techniky a historie Milan Bláha vytvořil společenskou hru o těšínské tramvaji. Vydatně mu pomáhala manželka Zuzana, která přitom deskovky jinak příliš nemusí. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Plán hry s názvem Tramvaj 1910 tvoří zastávky, zatáčky, výhybky a různé nástrahy provozu. Autor se snažil docílit maximální autenticity. „Dokonce jsem chtěl mít vše v němčině, kterou se tu dříve hovořilo. Ale žena mi to rozmluvila a nyní jsem za to rád,“ vysvětluje.

Zvítězila snaha o maximální hratelnost. „Koncipoval jsem to pro rodiny, aby si mohli zahrát starší s mladšími. A hlavně, aby to bylo rychlé, svižné a lidé se pobavili,“ podotkl hlavní tvůrce hry.

Nadšenec do techniky a historie Milan Bláha vytvořil společenskou hru o...

Jejím cílem je projet všechny stanice trati a získat dřív než soupeř karty potřebné k povýšení z údržbáře postupně až na přednostu stanice.

Kromě manželky Zuzany tvůrci pomáhal i grafik z Česka a také exotický ilustrátor. Asmaul Husna z Indonésie, kterého Milan Bláha oslovil, vytvořil autentické kresby. „To přesto, že tramvaj nikdy neviděl. U nich nejezdí,“ líčí muž.

Manželé se tvorbě hry věnovali ve svém volném čase od jarního lockdownu. Dvojice má firmu, která se zabývá retro vypínači, svítidly, zásuvkami a podobným sortimentem. „To nás vlastně stále hází do toho období začátku dvacátého století,“ vysvětlil podnikavec.

Nebýt covidu, možná by hra existovala stále pouze v myšlenkách jejího autora. „Nemohli jsme dělat schůzky, fungovali jsme z domu. Pandemie urychlila digitalizaci a lidem, kteří mohou pracovat z domu, vlastně darovala trochu volného času navíc. Já ušetřené minuty věnoval tomu, že jsem si začal hrát,“ líčí muž zrod deskovky.

Manželka mu s projektem intenzivně pomáhala. To přesto, že sama deskové hry moc nemusí. „Vadí mi, že jsou moc dlouhé. Myslím, že hra by měla trvat maximálně hodinu. Proto jsem i manželovu první verzi značně osekala,“ glosovala Zuzana Bláhová.

Těšínské tramvaje po deseti letech existence zastavily hraniční kontroly

Těšínská tramvajová síť patřila s délkou 1793 metrů k nejkratším u nás, v provozu byla deset let a poslední vozy na ni vyjely v roce 1921. Hra tedy vyjde těsně před stoletým výročím jejího zániku. Snad i proto o ni projevilo zájem město Český Těšín, které si objednalo desítky kusů. „Chtějí je dát do škol, ale také využít jako dárky pro různé návštěvy nebo pro partnerská města,“ těší autora hry.

Manželé nechali v první fázi vyrobit tisíc kusů hry, aktuálně si ji na webu objednalo přes tři stovky zákazníků. Hru začnou distribuovat zhruba od druhého prosincového týdne. „Do budoucna chceme připravit verzi v polštině a další rozšířené varianty,“ vysvětlil Milan Bláha.

Manželé věří, že deskovka bude mít úspěch i na druhém břehu řeky Olše. „Už teď máme pár objednávek z Polska, a to zatím nabízíme jen českou verzi,“ zmiňuje Zuzana Bláhová. 

Společenská hra může být dalším nástrojem, který stmeluje obyvatele dvojměstí i širšího regionu. „To propojování je důležité, člověku hodně dává. Se ženou chodíme často na polskou stranu Těšína. Ať už na kafe, nákupy, nebo za známými, kterých tam máme už poměrně hodně,“ podotýká podnikatel.

Pár z české strany Těšína je připraven svůj koncept nabídnout i dalším městům v tuzemsku. „Je řada dalších míst, kde v minulosti jezdily tramvaje. A my budeme v případě zájmu rádi spolupracovat na tom, aby se naše hra zasadila i do dalších krásných scenérií,“ uzavřel autor.

Těšínská tramvaj v roce 1919: 

Autor: