Po přehradě Slezská Harta opět plují lodě, pasažérů stále přibývá

  9:18
Hladinu přehrady Slezská Harta na Bruntálsku opět brázdí lodě. Jako první sezonu zahájila ve druhé půlce dubna výletní elektroloď Harta, teď o víkendu na vodu posadili i její menší kolegyni Santa Mariu.

Unikátní elektroloď Harta vyplula do své druhé sezóny. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Tamní lodní doprava láká tisíce lidí z celé republiky, loni se po přehradě i přes komplikace spojené s pandemií koronaviru svezlo bezmála osmnáct tisíc lidí.

„Otevřeli jsme rezervační systém a zájem je od prvního víkendu. Pasažérů je sice při počátečních jízdách méně, ale jezdí od prvních dní,“ informoval předseda Mikroregionu Slezská Harta Josef Havlík.

Plavidlo Harta s kapacitou pětačtyřiceti pasažérů jezdí takzvané okružní jízdy přehradou, tedy pravidelné spoje mezi třemi zastávkami – Leskovcem nad Moravicí, Razovou a Roudnem. Lidé na palubě musí dodržet všechna protiepidemická opatření, jako je nošení respirátorů či zachování odstupů, celá loď se také pravidelně dezinfikuje.

„Na letní sezonu plánujeme také výletní a vyhlídkové plavby. Čekáme na teplejší počasí a dostatek zájemců o tento druh plaveb. A také na další rozvolnění opatření,“ doplnil Havlík. 

Menší, desetimístná replika staré plachetnice Santa Maria je již také v provozu.

Spuštění chodu unikátní elektrolodi Harta předcházely zkušební plavby po její zimní odstávce. Loď je v pořádku a do své druhé sezony vyrazila bez problémů. Zimu přečkala zakotvená v doku v Leskovci nad Moravicí.

Osmnáct metrů dlouhé a pět metrů široké plavidlo se hned v první sezoně stalo tahákem. Loni v létě byla denně vyprodaná, výjimkou byly jen deštivé dny. Zájemci o jízdu po přehradě si jízdu museli rezervovat dopředu, jinak se na palubu nedostali.

Ložiska elektrolodi se promazávají vodou

„Loni jsme přepravili celkem 17 700 pasažérů, a to i přesto, že jsme měli kvůli protiepidemickým opatřením období, kdy lodní doprava stála. Z toho se zhruba tři tisíce lidí svezlo na menší Santa Marii, zbytek na výletní elektrolodi Harta,“ upřesnil Havlík.

Elektroloď Harta je jedinou svého druhu v republice, vznikla speciálně pro přehradu Slezská Harta, v jejímž ochranném pásmu se nesmí používat spalovací motory. Na povrchu má více než třicet solárních panelů a ložiska motorů se promazávají vodou, aby v technologii nebyly žádné oleje.

Přehrada Slezská Harta leží jihovýchodně od Bruntálu a má především vodárenský účel. Turistika se však i tam rozvíjí.

Přehrada Slezská Harta leží jihovýchodně od Bruntálu a má především vodárenský účel. Turistika se však i tam rozvíjí.

Autor: