„Loď je již oficiálně v provozu, povolovací proces máme úspěšně za sebou. První jízdy se uskutečnily v prosinci, naposledy dva dny před Silvestrem, a zájem byl obrovský. Oficiálně sezonu zahajujeme v květnu, ale pokud počasí dovolí a bude zájem, můžeme vyplout i od března,“ řekl předseda Mikroregionu Slezská Harta Josef Havlík.
Rozhodující bude skutečnost, jak dlouho na přehradě vydrží led. „Přesný termín proto není stanoven. Záleží, jak dlouho se udrží sníh a kdy přehrada roztaje,“ uvedl Bedřich Buťák, starosta Leskovce nad Moravicí, který je domovským přístavem lodi.
Originální plavidlo jezdí pouze na elektropohon, neboť v ochranném pásmu přehrady se nesmí používat spalovací motory. Loď za 14 milionů korun je jedinou svého druhu v republice, vyrobena byla na míru v Polsku.
I to způsobilo nečekané potíže při jejím uvedení do provozu. Půl roku totiž loď čekala na certifikát na elektroinstalaci, nutné bylo posvěcení českého revizního technika, potvrzení výrobce nestačilo. Poté Hartě Česká plavební správa vystavila lodní osvědčení.
„Vlny, vítr, ale cestující byli unešeni“
Původně měla s prvními turisty vyjet už loni v červnu, nakonec je svezla až v prosinci při adventních jízdách. „Byly vlny, větrno, ale lidé byli i přesto unešení, líbilo se jim to,“ zhodnotil první jízdy s veřejností Josef Havlík.
Vyhlídkové plavby patří v turistické sezoně k nejvyhledávanějším atrakcím na Slezské Hartě. Dosud je zajišťovala pouze dřevěná loď Santa Maria. I přes kapacitu maximálně deseti cestujících stihla za sezonu po přehradě svézt na sedm tisíc zájemců. Bezbariérová a vytápěná elektroloď Harta pojme 45 lidí a v podpalubí také až deset kol.
Lodní dopravu na Slezské Hartě provozuje Mikroregion Slezská Harta, sdružení místních obcí. „Informační centrum funguje i v zimním provozu, informace lidé najdou na webu a získají je i telefonicky,“ doplnil Havlík.
Ukázková plavba elektrolodi Harta
21. května 2019 |