Z ulic Ostravy zmizely dva tisíce reklamních poutačů

  8:56
Téměř dva tisíce poutačů nežádoucí reklamy z více než čtyř a půl tisíc zdokumentovaných reklamních ploch – jako jsou bannery, reklamní lavičky či nevhodně polepené reklamní koše – zmizelo v minulých dvou letech z ulic Ostravy.

ilustrační snímek | foto:  Dan Materna, MAFRA

„Například v ulici Tyršova visel jeden poutač vedle druhého. Dnes tam nenajdete žádný,“ říká Michaela Dvořáková, koordinátorka projektu Ostrava 360°, jehož cílem je kultivovat venkovní reklamu a odstranit vizuální smog z města.

Aby se firmy v problematice lépe orientovaly, vydal magistrát Manuál umisťování reklamy města Ostravy. Jeho cílem je pomoci snížit dopady vizuálního smogu v ulicích a zpřehlednit problematiku prezentace ve veřejném prostoru.

„Má doporučující charakter a doplňuje Nařízení o regulaci reklamního smogu ve městě z roku 2020, jímž magistrát změnil pravidla pro venkovní reklamu. Ostrava se tak postavila proti šíření reklamy na veřejných místech, jako jsou náměstí, památkové zóny a větší ulice,“ uvedl Oldřich Bajger, architekt a spolupracovník projektu.

Odstraňování bannerů z ulic mělo začít před dvěma lety. Do toho ale vstoupil covid a podnikatelé měli jiné starosti. „Věděli jsme, že rok 2020 můžeme věnovat snad pouze osvětě,“ řekl Bajger.

„Jediné Instituce, se kterými jsme v době krize přednostně jednali, byly organizace města a kulturní instituce, s nimiž jsme se snažili najít cesty, jaké reklamy a kde mohou zůstat a co je třeba odstranit. Čekali jsme plamenné diskuse, ale byli jsme příjemně překvapeni ochotou institucí i jednotlivých městských obvodů na toto téma jednat. Spousta nádherných budov, jako jsou například Polský dům a Dům kultury města Ostravy s Janáčkovou filharmonií, se tak po letech opět ukázala lidem,“ uvedl.

Podnikatelé nemají využívat celoplošné polepy

Od roku 2021 rozjela Ostrava boj proti reklamnímu smogu naplno, a to ve spolupráci s Ostravskými komunikacemi. Ty pro město monitorují nežádoucí reklamu a upozorňují majitele na nevhodné reklamní plochy. K dnešnímu dni rozeslaly 813 výzev na odstranění vizuálního smogu a samy 332 reklamních ploch demontovaly. Dalších 1 738 reklam pak odstranili sami majitelé.

„Naším cílem je změnit u všech dotčených subjektů pohled na reklamu ve veřejném prostoru,“ uvedla Dvořáková. „Tedy aby podnikatel hledal efektivní způsoby prezentace své činnosti a neinklinoval k těm laciným, jako jsou celoplošný polep nebo plachta na fasádě. Aby výrobci a dodavatelé reklamy vytvářeli prezentace podniků, produktů a služeb s ohledem na okolní prostor,“ zmínila.

Nově v Zámecké ulici visí převěs koalice SPOLU. Podle autorů projektu Ostrava 360° jde o reklamní smog. Zasáhnout ale nemohou, jelikož politickou reklamu Nařízení o regulaci reklamního smogu v Ostravě neřeší.