Namísto klasického projednávání v předem určeném sále tak mohou lidé své námitky vyjádřit i z pohodlí domova.
A stejně tak mohou zájemci sledovat i výhrady svých sousedů či z jiných obcí.
Stavba silnice I/56 mezi Opavou a Ostravou přes Hlučínsko je přeložkou silnice I. třídy dlouhou zhruba 28 kilometrů, která má nahradit současné průtahy obcí. V úseku Opava – Hlučín má dvoupruhové uspořádání, mezi Hlučínem a Ostravou je plánován koncept 2 plus 1.
Součástí je sedm mimoúrovňových křižovatek a několik velkých mostů včetně estakády přes ludgeřovické rybníky.
Přeložka se má na jedné straně napojit na severní obchvat Opavy a v Ostravě na takzvanou Prodlouženou Místeckou, díky čemuž vznikne i pro Ostravu tolik potřebný další most přes řeku Odru.
Cílem stavby je převést tranzit z průtahů obcemi a zlepšit plynulost a bezpečnost v celé trase.
Deset obcí
Zástupci kraje zvolili pro veřejné projednání nezvyklou distanční formu.
„Veřejné projednání v rámci posuzování vlivů na životní prostředí k záměru ‚I/56 Opava – Ostrava‘ se krajský úřad rozhodl uskutečnit distanční formou hlavně kvůli velkému rozsahu záměru a také proto, že dotčené území zasahuje do správního obvodu více než deseti obcí,“ komentovala důvody volby online projednávání mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.
Obchvat Hlučínska se přiblížil rozhodnutí, nejsilnější odpor budí v Ludgeřovicích![]() |
V minulosti už krajský úřad elektronickou formu veřejného projednávání zvolil několikrát.
„Bylo to v letech 2021 v době koronaviru a pak v roce 2024,“ uvedla mluvčí kraje.
K samotnému projednávání se mohou ve středu 17. září od 15. hodiny připojit přímo přes odkaz zveřejněný na oznámení veřejného projednávání všichni zájemci. Diskuse poběží přes chat i mikrofon a z průběhu bude zvukový záznam.
Ludgeřovicím se nelíbí trasa obchvatu Hlučínska, má vést blízko domů i lesa![]() |
Největší rozpory se podle všeho očekávají v Ludgeřovicích, kde mají velký problém s navrženou trasou. Zástupci obce odmítají vedení silnice v koridoru poblíž tamních rybníků a zástavby.
Upozorňují na rizika hluku, emisí a dopadů na vodní prostředí a chráněné druhy, i na zásah do krajinného rázu a stínění domů estakádou stejně jako na přerušení místních cest.
Autoři dokumentace naopak navrhují protihluková opatření a uvádějí, že odvodnění mostu má být vedeno mimo rybníky, migrační a biologické vlivy mají řešit zvláštní opatření.
„Budeme trvat na tom, aby se vážně řešil hluk, ochrana rybníků a rekreace, migrace zvěře, napojení obce i celková dopravní zátěž v území,“ konstatoval už dříve starosta Ludgeřovic Daniel Havlík.
Společný postup
Z dalších dotčených měst a obcí, jako jsou Kravaře, Hlučín, Kozmice, Markvartovice, Dolní Benešov a Štěpánkovice, přichází hlavně společný požadavek na etapizaci výstavby tak, aby případné sporné úseky neblokovaly postup v ostatních částech trasy.
„Věříme, že najdeme řešení vhodné pro všechny strany a dojde ke zlepšení dopravní situace na silnici I/56,“ konstatoval Miroslav Mazal z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic s tím, že stavba bude respektovat všechna povolení a stanoviska orgánů ochrany přírody.
V kraji přibudou další silnice, Hlučínsko se nejspíš dočká obchvatu![]() |


