Prodáte? ptají se úředníci. Boj o pozemky pro přehradu Nové Heřminovy začíná

  8:50
Majetkoprávní příprava stavby přehrady Nové Heřminovy na Bruntálsku odstartovala. Vlastníci pozemků potřebných pro vodní nádrž i související přeložku silnice I/45 mezi Zátorem a Novými Heřminovy právě dostávají nabídku od státních úředníků. Ti takto musejí vyřešit desítky nemovitostí, aby nové vodní dílo v Moravskoslezském kraji bylo možné postavit.

Vizualizace přehrady Nové Heřminovy na Bruntálsku | foto: Povodí Odry

„V prvním únorovém týdnu jsme obeslali všechny fyzické osoby. Nyní očekáváme reakci oslovených vlastníků. Pokud na nabídku nepřistoupí, během jara letošního roku Povodí Odry přistoupí k zahájení vyvlastňovacího procesu,“ řekla mluvčí Povodí Odry Šárka Vlčková.

Po bezúplatném převodu pozemků pěti státních organizací chybí vyřešit pozemky osmi majitelů v zátopě nádrže a dalších deseti v oblasti jejího zpětného vzdutí.

Ty vrahu, píšou mi. Ministr po povodních začal hon na čarodějnice, říká aktivista

„Vlastníkům nedořešených nemovitostí zasíláme návrhy kupních smluv včetně znaleckých posudků s aktualizovanými geometrickými plány,“ upřesnil mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.

Vyřešeno je 97 procent potřebných pozemků. Mnohem rozsáhlejší majetkoprávní vypořádání řeší pracovníci Ředitelství silnic a dálnic kvůli přeložce spojnice Zátora a Nových Heřminov. Současnou silnici zaplaví voda. Povodí Odry do roku 2019 vykoupilo necelých 70 procent potřebných pozemků. Zbytek se začíná řešit teď.

„Majetkoprávní přípravu jsme zahájili. Někteří vlastníci osloveni byli a další budou hned po dokončení všech nezbytných podkladů, například zápisu geometrických plánů do katastru nemovitostí,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Mazal.

Pro vznik silnice je potřeba vykoupit 20 pozemků od fyzických a právnických osob. Dalších 130 musí zástupci Ředitelství silnic a dálnic majetkoprávně vyřídit formou výpůjček a bezúplatných převodů. Jde o nemovitosti státních organizací – Lesů České republiky, Státního pozemkového úřadu a Povodí Odry, ale i obcí a kraje. „S jednotlivými složkami státu jsme v kontaktu a pokračujeme,“ dodal Mazal.

Stavební povolení

Vypořádat se musejí i dočasné zábory jako věcná břemena, nájemní smlouvy a podobně. Silničáři musejí postupovat stejně rychle jako Povodí Odry, silnice musí být hotová dřív, než nádrž zaplní voda. „Harmonogram stavby přeložky silnice I/45 a vodního díla vzájemně koordinujeme,“ ujistil Mazal.

Odborníci u obou staveb dál pracují na dokumentaci pro stavební řízení. „Předpokládáme, že v červnu 2025 podáme žádost o stavební povolení Vodního díla Nové Heřminovy,“ sdělil Vojtěch Bílý. Zástupci Ředitelství silnic a dálnic odhadují, že pro silnici už letos povolení získají.

Děti Země podaly žalobu proti přehradě Nové Heřminovy. Nehorázné, reagoval ministr

Odezva majitelů pozemků a nutnost jejich vyvlastění je zatím otázkou. V obou případech půjde i o nemovitosti obce Nové Heřminovy, jež dříve prodej odmítala, teď ale státu nebude klást překážky a chystá na jaře i referendum.

„Přesný termín ještě nemáme, musíme počkat na projednání zastupiteli,“ popsala starostka Michaela Hermanová.

Výstavba silnice má začít v roce 2027, dokončena by měla být o tři roky později. Přehradu chce ministerstvo zemědělství uvést do provozu v roce 2032.

Zároveň by na toku Opavy měly růst doprovodné protipovodňové stavby. Kritikové postupu státu upozorňují na jejich zpoždění. Uvádějí, že v Krnově, Zátoru a Branticích i přeložka silnice měly podle původních termínů vznikat už před lety.

„Stát není schopen koordinovat tak velký projekt i přesto, že mu v tom nikdo nebrání,“ reagoval Ivo Dokoupil z Hnutí Duha na výtky, podle nichž za neexistující protipovodňovou ochranou stojí aktivisté.

9. října 2024