Nová obytná čtvrť má vzniknout mezi ulicí Průběžná a Plesenským potokem v sousedství baseballového hřiště Arrows. Podle dokumentace, kterou nyní posuzují pracovníci krajského úřadu z hlediska vlivu na životní prostředí (EIA), mají stavbaři na ploše téměř sedmi hektarů postavit 32 bytových domů, většinou se čtyřmi až pěti nadzemními podlažími. Součástí projektu mají být i obchody a parky, v plánu je také 1 360 parkovacích míst.
Investorem je společnost Real-Treuhand Reality, dceřiná firma rakouské společnosti ze skupiny Raiffeisen. Ta stojí třeba za stavbou Rezidence u Rokytky v Praze a projektem rodinných domů Green Village u golfového hřiště na Konopišti.
Záměr je zatím v úvodní fázi a nemá žádná potřebná rozhodnutí. „Samozřejmě vítáme každý nový záměr na stavbu bytů, zde je vše ale zatím v úplném začátku, proto jej ještě nebudeme komentovat. Takových projektů je více,“ uvedl mluvčí porubské radnice Martin Otipka.
Čtvrť počítá s napojením na tramvajovou trať
Podél jižní hrany nové čtvrti by měla vést i plánovaná tramvajová trať. „Tramvajová doprava má významně přispět k omezení silniční dopravy, což lze potvrdit i na základě výsledků dopravního modelu,“ konstatovali autoři v oznámení ke stavbě bytových domů. Zároveň výslovně uvádějí, že i projekt tramvaje přímo počítá s napojením nové čtvrtě. Oba projekty ale nemají nic společného.
Plán na tramvajovou trať přes Porubu nezapadl, teď ho oživuje dopravní podnik![]() |
Plán na vybudování tramvajové tratě v Porubě má dlouhou historii. První návrh vznikl už v roce 2006, tehdy ještě bez potřeby posouzení EIA. Pozdější projekt byl i kvůli odporu veřejnosti zastaven a následně zrušen.
Odborníci připravují nový návrh jako samostatný záměr s plnou dokumentací EIA podaný pracovníky ostravského dopravního podniku. Kvůli možnému střetu zájmů jej neposuzují zaměstnanci krajského úřadu v Ostravě, ale odboru životního prostředí v Olomouci.
Na první posun ve schvalování nyní upozornil server zdopravy.cz. Krajští úředníci v Olomouci na konci dubna rozhodli, že záměr dostavby tramvajové tratě v Porubě nebude mít významný vliv na chráněnou soustavu Natura 2000. Další schvalování mají následovat.
„Krajský úřad v Olomouci posoudí předložené podklady a obdržená vyjádření a vydá stanovisko ve zjišťovacím řízení EIA,“ vysvětlila Tereza Šnoblová, mluvčí Dopravního podniku Ostrava. „Následovat bude buď další posouzení záměru, nebo výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace, její vypracování, získání potřebných povolení a příprava na samotnou stavbu. Stále platí, že by zde tramvaj měla začít jezdit na přelomu let 2027 a 2028.“
Na schválení čeká i Severní spoj
Třetím záměrem čekajícím na schválení je Severní spoj. Klíčová silnice má propojit Porubu a Třebovice s dálnicí D1. Čtyřpruhová komunikace v délce přes tři kilometry má vést od D1 až k Martinovské, navazovat na ni bude ulice Průběžná a následně i území, které v budoucnu může obsáhnout i tramvajovou trať a plánované sídliště.
Projekt Severního spoje má za sebou složité schvalovací řízení. I jej kvůli možné podjatosti ostravských úřadů posuzovali v Olomouci. Tamní krajští úředníci nejprve zamítli žádost o vydání územního rozhodnutí. Zástupci Ostravy se proti tomu odvolali a v roce 2023 ministerstvo pro místní rozvoj rozhodnutí zrušilo a vrátilo věc k novému projednání. Následně Krajský úřad Olomouckého kraje vydal územní rozhodnutí, proti němuž běžely lhůty pro podání odvolání.
„Z informací, které mám, je věc stále v odvolacím řízení,“ konstatovala Markéta Vysloužilová ze spolku Prosíme, přemýšlejme, který se zabývá jak Severním spojem, tak tramvajovou tratí.