iDNES.cz

Orlová ruší placená stání, šanci tak dostanou i ostatní řidiči

  12:56
Řidiči, kteří si v Orlové platili za parkovací místo, budou mít od příštího roku smůlu. Radnice rozhodla, že k 1. lednu zruší všech 33 vyhrazených stání. Za místo se platilo pět tisíc korun ročně, město tak přijde o roční příjem ve výši 165 tisíc korun.

Problémy s nedostatkem parkovacích míst řeší nejen Orlová, ale i další města. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Avizovaný krok má pomoci Orlové řešit zhoršující se situaci s parkováním ve městě.

„Nárůst počtu automobilů na obyvatele je enormní a budování nových míst je stále náročnější po technické, ekonomické či ekologické stránce,“ podotýká Andrea Vargová z kanceláře primátora.

Zrušená vyhrazená stání budou i po Novém roce nadále sloužit k parkování, využívat je však nově bude moci každý.

„Pro většinu motoristů to bude pozitivnější. Pro těch pár šťastných, kteří měli tato místa vyhrazená, bude situace malinko komplikovanější a v mnohém neznámá, ale nebude už jiná než pro ostatní spoluobčany,“ konstatuje starosta Orlové Miroslav Chlubna.

Podotýká, že opatření se netýká parkovacích stání vyhrazených pro podnikání. „Stejně tak se to nedotkne míst vymezených pro zdravotně znevýhodněné,“ ubezpečuje starosta.

Problémy se zaplněnými sídlišti řeší i další města v kraji, nicméně rušení vyhrazených míst zatím oslovené radnice nechystají. Buď vyhrazená místa pro plátce vůbec nemají, jako tomu je například ve Frýdku-Místku, nebo se ve vytváření nových parkovacích stání vydali jinou cestou. To je případ Havířova, kde si v současnosti za parkovací místo platí padesátka zájemců.

V Ostravě postaví několik parkovacích domů

Za zábor veřejného prostranství v Havířově zájemci platí 20 tisíc korun ročně, další tisícovku stojí správní poplatek.

„O zrušení vyhrazených stání město neuvažuje. Intenzivně ale pracujeme na budování nových parkovacích míst,“ uvádí mluvčí havířovské radnice Rosalie Seidl Pokorná.

V Ostravě je vyhrazení parkovacích míst v kompetenci jednotlivých městských obvodů. „Ceny jsou stanoveny vyhláškou a pohybují se v rozpětí od 9 do 27 tisíc korun ročně,“ informuje mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská.

Podle ní některé městské obvody v současné době již nová vyhrazená stání nepovolují a naopak provádí revizi míst pro ZTP. Porubský městský obvod nyní připravuje zavedení takzvané dynamické ceny.

„Ta je stanovena na základ skutečné poptávky po parkování v dané lokalitě a čase dle statistického vyhodnocení obsazenosti míst,“ podotýká mluvčí obvodu Martin Otipka.

V případě, že se poptávka zvýší, zvýší se rovněž cena za parkovací místo. „Naopak dojde-li ke snížení poptávky, sníží se také cena za parkovací místo,“ doplňuje Otipka.

Rušení placených ploch po vzoru Orlové v Ostravě neplánují. „Nacházejí se zejména v lokalitách s kritickým deficitem parkovacích míst. Jejich zrušení nemůže výrazně zlepšit situaci, zejména v sídlištních celcích,“ zmiňuje mluvčí ostravského magistrátu.

Ostravští místo toho věří v efekt záchytných parkovišť, případně ve výstavbu nových parkovacích domů. „V následujících letech jich ve městě vznikne hned několik,“ dodává Vojkovská.

Autor:
zpět na článek