Studentské koleje v Porubě slaví 50 let. Kdysi patřily k nejmodernějším

  17:52
Studentské koleje v Porubě jsou dominantou západní části Ostravy už padesát let. První studenti se tam ubytovali na podzim roku 1967. Studentské bydlení v Porubě se tehdy otvíralo jako jedno z nejmodernějších a nejkomplexnějších v republice.

„V roce 1967 byly dokončeny první budovy kolejí. Jednalo se o dva třináctipodlažní objekty A a B. Na každém podlaží bylo šestnáct buněk se dvěma až třemi pokoji,“ popsal Petr Kašing z Archivu Vysoké školy báňské - Technické univerzity.

Začátky porubských kolejí

Vysokoškolské koleje v Ostravě-Porubě se stavěly v roce 1966, první studenti se...
Vysokoškolské koleje v Ostravě-Porubě se stavěly v roce 1966, první studenti se...
Snímek zachycuje původní podobu vstupní haly studentských kolejí v...
Snímek zachycuje původní podobu jídelny studentské menzy Vysoké školy báňské....

Na vlastní vysokoškolský areál ostravská technická univerzita čekala roky. Po jejím přeložení z Příbrami do Ostravy v roce 1945 dostala k dispozici starší objekty všeobecných, středních i odborných škol v různých částech Ostravy i mimo ni a šlo spíše o dlouhodobé provizorium.

Studentů ale přibývalo, jen po prvních deseti letech se jejich počet ztrojnásobil. Ve studijním roce 1959/1960 měla škola už 1 528 řádných posluchačů, 535 studujících při zaměstnání a 329 externistů.

Na počátku 60. let se tak začala připravovat stavba nového areálu v Porubě. V roce 1961 univerzitě přibyl prorektor pro výstavbu, který měl přípravy na starosti. V roce 1962 projekt získal souhlas ministerstva školství, od roku 1964 se stavělo. Začalo se právě kolejemi, takzvanou první etapou bylo postavení dvou ubytovacích budov s kapacitou dva tisíce míst.

Bydlení v buňkách bylo tehdy komfortem

„Při zahájení první etapy výstavby byla 22. dubna 1964 ve společenské místnosti restaurace Slovan tisková konference se zástupci ministerstva školství, krajské a městské správy, stavebních organizací, televize, rozhlasu a tisku,“ upřesnil Petr Kašing.

Porubské koleje plnily noviny i poté. „V budovách se jako červíčci v mrakodrapu ztrácejí členové několika čet stolařů, natěračů, malířů, elektrikářů i instalatérů,“ líčilo stavbu vydání Nové Svobody z 29. března 1967. Stavaři na kolejích podle článku umístili například 1 600 topných těles a radiátorů či 15 tisíc metrů potrubí.

O stavbě porubských kolejích se v tisku hodně psalo.

Jak to vypadalo uvnitř, pak o čtyři měsíce později popsala Mladá fronta. „Pokoje jsou vybaveny dvěma postelemi, pracovním stolem, skříní na šatstvo a knihovničkou. Na poschodích mají studenti malou jídelničku s elektrickými vařiči, místnost na žehlení a čištění šatstva a společenskou místnost pro 40 osob s televizorem,“ uváděl článek.

Bydlení v takzvaných buňkách byl na tehdejší dobu komfort. Každá měla vlastní předsíň, koupelnu i telefon. V přízemí kolejí byla kromě vrátnice poštovní přepážka, prodejna novin a časopisů a telefonní automaty. „Současně s prvními budovami kolejí byla dokončena také menza pro 2 500 strávníků. Náklady na stavbu kolejí a menzy dosáhly asi 30 milionů Kčs,“ doplnil archivář Kašing.

Koleje v Porubě byly moderní a desetiletí takové zůstaly. „Bylo nám říkáno, že jsou jedny z nejmodernějších, a když jsem tehdy viděl koleje v Praze nebo v Brně, tak jsem tomu dal za pravdu. Už koncepčně jsou porubské koleje vymyšleny tak, aby se tam dobře bydlelo. Moje zkušenosti byly vždycky pozitivní,“ vzpomíná dnešní pedagog Institutu hornického inženýrství a bezpečnosti Martin Hummel.

O místa na ostravských kolejích byl boj

Do Ostravy přijel studovat z Teplic v roce 1990. Vybavuje se mu výhled ze třináctého patra na smogem zahalenou Ostravu i příroda na dosah. „Na východ Ostrava, kde prvních pár let v zimě a na podzim nebylo přes smog téměř vidět, na západ příroda, ještě tam nebyla současná zástavba. Mohli jsme si jít zaběhat nebo projít se do lesa,“ popisuje pohled z oken. Dodává, že koleje byly vždy obsazené a byl velký boj se tam dostat. „Bydlení bylo dobré a zároveň levné,“ líčí.

Přechodným domovem tisíců studentů jsou porubské koleje i dnes. „Nejvíc jich bylo v roce 2006/2007, kdy dokonce musela zasedat ubytovací komise,“ líčí současnost Jozefa Koptová z útvaru ubytovacích a stravovacích služeb univerzity.

Momentálně koleje obývá 2 350 studentů, 1 223 je z Česka, 412 ze Slovenska a 714 odjinud ze zahraničí. „Z více než 55 zemí. Například z Číny, Španělska, Portugalska, Turecka, Indie, Singapuru, Malajsie nebo Ruska,“ doplnila Koptová.

Největší zájem je o budovu B, je zcela opravená. Požadavky dnešních studentů se vyvíjejí. Chtějí mít například pokoj sami pro sebe nebo s sebou své zvířecí mazlíčky. Studenti z Asie také požadují rýžovar.