iDNES.cz

Opava řeší problémy s novými příměstskými autobusy, přišly o točnu

  7:30
Po výměně autobusového dopravce přišla Opava o vytíženou zastávku a čelí dopravním komplikacím kvůli nárůstu prázdných jízd autobusů městem. Zastávka Bílovecká, kde se autobusy po dojezdu do Opavy i otáčely, totiž leží na pozemku minulého dopravce a nový na ni nesmí vjet. Magistrát čelí desítkám stížností a rychle hledá řešení.
Ilustrační snímek

Na Opavsku začaly jezdit autobusy společnosti ČSAD Vsetín. | foto: archiv

„Zastávka Bílovecká byla třetí nejvytíženější ve městě. Využívalo ji na pět set zaměstnanců společnosti Isotra, v okolí je škola i školka. Je to problém,“ komentoval primátor Opavy Tomáš Navrátil.

Autobusy ČSAD Vsetín, které na silnicích Opavska nahradily dosavadního dopravce TQM, musí po dojezdu na konečnou, jíž je nově zastávka Východní nádraží, pokračovat prázdné městem na téměř tři kilometry vzdálený kruhový objezd a až tam se otočit.

Výrazně tím narostl provoz v městské části Kylešovice a řada vozů se točí, kde se dá. Využívají i točnu trolejbusů na Bílovecké, kde platí zákaz vjezdu.

„Když využijí naši točnu, neřešíme to. Máme ale stížnosti, že zabírají pruhy pro cyklisty a vjíždějí do obytných zón. Tam posíláme strážníky, kteří pak situaci řeší,“ popsal primátor.

Na Bílovecké od 9. června příměstské autobusy nestaví. „Zastávka není obsluhována, protože leží na pozemku bývalého dopravce a ten zakázal její obsluhu svým nástupcem. Příští týden máme v Opavě jednání, hledáme řešení. Situace není vyhovující,“ uvedl Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS, jež spravuje integrovaný dopravní systém v kraji.

Dodal, že řešení si vyžádá stavební úpravy. „Zastávku MHD využít nelze, záliv je jen na jedné straně a na jedno vozidlo. Je nepřijatelné, aby tam zastavovaly i příměstské autobusy,“ řekl.

Mluvčí ČSAD Vsetín Miroslav Slaný potvrdil, že autobusy se nemají po dojezdu kde točit. „Musí pokračovat dál, dokud na to nemají prostor. Jednáme o řešení s krajem, rýsuje se možnost zpevnění nedalekého pozemku,“ řekl mluvčí nového dopravce.

Firma si řidiče stahovala z jiných krajů

Pomoci se snaží město, které volný pozemek nabídlo. „V diskusi je výjezd k zahrádkám pod stavebninami Janík. Je nutné však plochu zpevnit, například panelem, aby se na ní mohly autobusy otáčet. Hledáme nejrychlejší řešení,“ upřesnil primátor Navrátil. Podle vedení Opavy se situace měla řešit ještě předtím, než nový dopravce vyjel na silnice.

S příchodem ČSAD Vsetín na Opavsko byly spojeny největší obavy v regionu. Firmě dlouho hrozilo, že se jí nepodaří získat dostatek řidičů pro nové linky. „Problém byl, museli jsme to sledovat,“ potvrdil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Vyřešili to řidiči, které si firma stáhla z jiných krajů. „Zatímco na Vítkovsku, které obsluhujeme rovněž po TQM, naprostá většina přešla k nám, na Opavsku naopak. Z našich provozů v jiných krajích je na Opavsku aktuálně zhruba polovina z celkového počtu řidičů,“ vyčíslil mluvčí dopravce Slaný.

Tolerance trvá jedenáct dnů

Dodal, že první dny provozu provázely potíže, a to například se zpožděním.

„Řada takzvaných porodních bolístek je, ale rozhodně v dopravě nenastal chaos. Řidiči, ačkoliv se každou trasu předem učili a opakovaně projížděli, si ji potřebují i zažít. Žádáme cestující o shovívavost,“ konstatoval Slaný.

Podle hejtmanství potíže většinou trvají něco přes týden. „Podle našich zkušeností z předchozích výměn dopravců bývá provoz bez problémů po jedenácti dnech,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová s tím, že po jedenácti dnech také kraj začne sankcionovat případné nedostatky.

Pohyb každého autobusu v kraji sleduje KODIS. „Situace na Opavsku není horší než v jiných částech kraje při výměnách dopravce. Každý den ji sledujeme, výrazně se zlepšuje. Dnes už se dostává do normálu,“ zhodnotil včera výstupy z dispečinku jednatel Stejskal.

zpět na článek