„Úsek dokončí napojení obchvatu na silnice I/57 a I/11, zvýší plynulost a bezpečnost dopravy a uleví obyvatelům zejména severozápadní části Opavy. Severní obchvat jako celek pak po svém zprovoznění odvede z města veškerou tranzitní dopravu od Ostravy směrem na Bruntálsko a dál k polským hranicím a zpátky,“ uvedl k nové stavbě generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Projektová cena silnice, která povede od Stříbrného jezera k výpadovkám na Krnov a Bruntál, byla 1,1 miliardy korun. Soutěží se částku podařilo snížit na 994 milionů.
Západní část severního obchvatu Opavy naváže na loni zprovozněnou část východní, jež vede od kruhového objezdu mezi Opavou a Malými Hošticemi ke Stříbrnému jezeru a od tisíců aut ulevila především opavským Kateřinkám.
„Už teď je vidět, jak první část severního obchvatu Opavě pomohla, a to nejen v tranzitu, ale i osobní dopravě. Až se dokončí i druhá část, pro dopravně přetíženou Opavu to bude citelná úleva,“ řekl primátor Opavy Tomáš Navrátil.
Upozornil však, že stavbu bude provázet vyšší pohyb stavební techniky. Počítá se s přesuny velkého množství materiálu, projekt zahrnuje vykopání zhruba 70 tisíc kubíků zeminy a navezení půlmilionu kubíků materiálu na až dvanáct metrů vysoké násypy.
„Stavba bude velmi náročná. Na délce přes pět kilometrů bude 78 stavebních objektů včetně osmi mostů o celkové délce 951 metrů. Stavbaři dále vybudují jednu opěrnou zeď a dvě protihlukové stěny,“ upřesnil opavský náměstek pro dopravu Michal Jedlička.
Nový úsek bude křížit železnici, řeku i průmyslové areály v Opavě-Vávrovicích. Příprava stavby obchvatu se i proto koordinovala s revitalizací železniční tratě mezi Opavou a Krnovem.
Už loni šly také k zemi překážející bývalé objekty patřící opavskému cukrovaru. Po zprůjezdnění celý severní obchvat vyvede tranzitní dopravu ve směru z východu na západ a naopak.
Potřebné je i dokončení jižního obchvatu
Úplně se však slezská metropole tranzitu ani poté nezbaví. Město má zcela výjimečný systém silnic s vějířovitým uspořádáním. Pětice páteřních komunikací se paprskovitě sbíhá do centra. Aby jezdil tranzit jen mimo město, musí Opavu obchvaty obkroužit ze všech stran.
I po dokončení severního obchvatu bude nákladní doprava stále zajíždět do centra Opavy při cestách na trase od Polska a Bruntálska směrem na Fulnek a dálnici. Vytlačit ven ji mají chybějící dvě části jižního obchvatu Opavy.
„Na část jižního obchvatu mezi ulicemi Hradecká a Olomoucká je vydáno územní rozhodnutí a kraj pro ŘSD zpracovává příslušný stupeň projektové dokumentace pro stavební povolení,“ popsal aktuální stav tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 – I/57 Martin Dostál.
Vlastníci vyšli s výkupy vstříc
Část jižního obchvatu mezi Olomouckou a Bruntálskou ulicí, kde se spojí se západní částí severního obchvatu, má platnou technickou studii a vyhodnocení vlivů na životní prostředí.
Čeká se na rozhodnutí ministerstva dopravy o dalším pokračování projektové přípravy ve fázi dokumentace pro územní rozhodnutí.
„Pokud budou dodrženy všechny kroky a zákonné lhůty a nic proces nezpozdí, do roku 2025 až 2030 by se obě části jižního obchvatu mohly stavět,“ řekl Dostál.
Upozornil také, že přípravy nyní nově stavěné části severního obchvatu byly nebývale rychlé. Od vydání územního rozhodnutí do zahájení stavby trvaly pět let.
„To považuji za malý zázrak, normálně to trvá i patnáct let. Lidé nám velmi vyšli vstříc ve výkupech,“ komentoval Dostál.