Obchvat Třince je konečně hotový, s výkupy pomohly i koláče a slivovice

  15:38
Dvacet let uplynulo mezi okamžikem, kdy začaly přípravy stavby obchvatu Třince, a jeho dokončením. Téměř sedmnáct kilometrů dlouhá trasa silnice I/68 je konečně plně zprovozněna a řidiči po ní mohou jezdit ve všech pruzích.

„Velké finále je u konce, je dobojováno. Máme z toho obrovskou radost,“ komentovala slavnostní zprovoznění primátorka Třince Věra Palkovská. „Přípravy stavby začaly před dvaceti lety. Ale tehdy scházela vůle. Ani tak v Ostravě jako v Praze. Proto bylo potřeba přesvědčovat politiky i úředníky, že tuto silnici potřebujeme,“ vzpomněla na někdejší problémy.

Snahy o postavení nového hlavního tahu na Slovensko byly marné až do roku 2006, kdy se pro stavbu nové továrny v Nošovicích rozhodla jihokorejská automobilka Hyundai. „I v Praze pak už bylo jasné, že ta cesta být musí,“ doplnila třinecká primátorka.

Kvalitní spojnice na Slovensko se tehdy stala dokonce součástí smlouvy mezi státem a společností Hyundai. Ta potřebovala dobré spojení s žilinskou automobilkou KIA patřící do stejné skupiny.

Hyundai kvalitní spojení potřebuje

V Žilině se pro Nošovice vyráběly například motory, opačným směrem putovaly převodovky. Vedle obří automobilky se o dostavbu obchvatu od samého začátku zajímali i majitelé Třineckých železáren.

„Dokonce jsme navrhovali, že bychom šli do PPP projektu (smluvní vztah mezi veřejným zadavatelem a soukromým partnerem – pozn. red.), že bychom obchvat postavili sami,“ přidal další střípek z historie stavby spolumajitel Třineckých železáren Ján Moder.

Nakonec se šéfové Třineckých železáren zapojili hlavně při přípravě stavby. Penězi podpořili potřebné studie. „Už si ani nepamatuju, kolik to tehdy bylo milionů korun, je to moc dávno. Jsem rád, že obchvat funguje a všichni jej mohou využívat,“ doplnil Ján Moder.

Osudy stavby od prvních plánů po její zahájení ale nebyly i s podporou velkých hráčů jednoduché.

„Výkupy na této stavbě trvaly sedm let a táhly se až do jejího zahájení. Komplikace byly i s náspy, nejen v místě napojení na dálnici D48,“ vypočítal ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic Petr Kůrka největší potíže při stavbě silnice, po níž se sice bude jezdit ve čtyřech pruzích, ale nebude dálnicí.

Trasa dokončeného obchvatu Třince na silnici I/68. (21. srpna 2023)

Právě kvůli výkupu pozemků se přípravy obchvatu málem zastavily. „Tehdy byl problém s penězi na výkupy, a tak se vykupovalo různě. Někdy pomohla slivovice, někdy koláčky, někdy to bylo tvrdší,“ vzpomíná primátorka Třince. „Prostě se vzaly koláče, kytička, slivovice a šlo se za majiteli. Vysvětlovali jsme jim, proč jejich pozemky tolik potřebujeme.“

Jak vypadala „tvrdší“ jednání, primátorka konkretizovat nechtěla. „Někdy došlo i na vyvlastňování, nebylo to jednoduché. Hodně nám pomohlo rozdělení stavby na tři úseky. To jsme mohli začít stavět a přitom nás neomezovaly problémy s výkupy mezi Třanovicemi a Nebory,“ dodala primátorka.

„Jeden z nejkomplikovanějších pozemků byl kousek od křižovatky s D48, Tam jsme museli sáhnout k vyvlastnění. Následovaly soudy, které nám ale daly za pravdu,“ připomněl část příprav Petr Kůrka.

Od plného zprovoznění obchvatu Třince si všichni zúčastnění slibují lepší dostupnost Třinecka.

Z mošnovského letiště do Třince za 23 minut

„Pro nás je to výborná věc. Já jsem třeba v neděli dojel z mošnovského letiště do Třince za dvacet tři minut a při dodržování všech pravidel,“ vysvětlil Ján Moder. „To nám hodně pomůže třeba i v tom, že se zvýší dostupnost pracovní síly. Budeme mít větší záběr, budeme zajímavý zaměstnavatel i pro lidi například z Ostravy.“

Podobného zlepšení dopravní dostupnosti by se ještě letos mohli dočkat obyvatelé Opavy. „Obchvat západní části Opavy bude otevřen 12. září,“ přiblížil Petr Kůrka nejbližší plány.

Další se týkají pokračující stavby dálnice D48 mezi Bělotínem a Rybím na pomezí Moravskoslezského a Olomouckého kraje. „Zprovoznění prvního úseku očekáváme do prosince tohoto roku, druhé části v průběhu prázdnin 2024,“ dodal Kůrka.