Obchvat Hlučínska se přiblížil rozhodnutí, nejsilnější odpor budí v Ludgeřovicích

  13:12,  aktualizováno  13:12
Plány na výstavbu nové silnice I/56 mezi Opavou a Ostravou se posunuly do další fáze. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zveřejnilo dokumentaci k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA), která podrobně popisuje navrženou trasu, její dopady i požadovaná kompenzační opatření. Navržená trasa měří téměř 28 kilometrů a má odvést část dopravy hlavně ze stávající I/56 a přetížené silnice I/11.

Hustá doprava trápí řadu měst a obcí na Hlučínsku, pomoci má plánovaný obchvat. (14. května 2025) | foto: Městský úřad Hlučín

Nová silnice by měla spojit Opavu přes Dolní Benešov a Hlučínsko až do ostravské části Petřkovice, kde se napojí na silnici I/11 a D1.

Nejsilnější odpor zatím vyvolává úsek vedený přes katastr Ludgeřovic, kde se obyvatelé i vedení obce obávají ztráty klidu u tamního rekreačního území, hluku, osvětlení a narušení přírodního prostředí.

„Čekají nás bezpochyby těžká jednání nejen s obcí. Věříme však, že dojde ke vzájemné dohodě a ke zlepšení dopravní situace v daném území,“ uvedl Miroslav Mazal z tiskového týmu ŘSD s tím, že obyvatelům Ludgeřovic byla ještě před podáním dokumentace EIA představena alternativní trasa.

Jednání však zatím nepřinesla dohodu.

Jedním z hlavních argumentů odpůrců je, že navržené varianty procházejí v těsné blízkosti zástavby a rybníků využívaných k rekreaci. Podle Miroslava Mazala ale ŘSD nemohlo postupovat jinak. „ŘSD bylo limitováno zásadami územního rozvoje kraje, silnice musela být navržena v daném dopravním koridoru,“ vysvětlil zástupce ŘSD.

Mapka plánované trasy takzvaného obchvatu Hluičínska, tedy přeložky silnice I/56. (15. května 2025)

Na možné úpravy projektu je podle něj ještě brzy, jednání ale určitě přijdou. „Věříme, že najdeme řešení vhodné pro všechny strany a dojde ke zlepšení dopravní situace na silnici I/56,“ doplnil Miroslav Mazal.

Že budou jednání složitá, to tuší i starosta Ludgeřovic Daniel Havlík.„Čekáme, že se opět objeví celá řada připomínek nejen obyvatel obce, kteří v blízkosti plánované silnice žijí. Ty chceme zkompletovat, předat je souhrnně krajskému úřadu a myslím, že se budou další lidé i sdružení ozývat také sami,“ komentoval další kroky starosta Ludgeřovic.

Variant, jak silnici dokončit, je podle něj více. „My jsme navrhovali jiné varianty. Ve hře byl třeba i tunel. Opakovaně jsme žádali o prověření celkových dopravních zátěží v budoucnosti. Hovoří se třeba o obchvatu Děhylova, který by mohl vše změnit,“ dodal Daniel Havlík.

Vedle vedení trasy vadí Ludgeřovickým i fakt, že z nového průtahu nebudou mít v podstatě žádný užitek. „Poslední nájezd bude v Hlučíně, pak až v Ostravě,“ dokončil Havlík.

Ludgeřovicím se nelíbí trasa obchvatu Hlučínska, má vést blízko domů i lesa

Výhrady ale nezaznívají jen z Ludgeřovic. Například zástupci Velkých Hoštic žádají výraznější vegetační clony i protihluková opatření. „Jde ale jen o drobnosti, které věřím půjde domluvit. Důležité je, aby už byla stavba hotova, pomůže všem,“ věří starosta Velkých Hoštic David Benek.

V oblasti Dolního Benešova by nová silnice mohla narušit citlivé přírodní biocentrum a migrační trasy zvěře, pokud nebude část vedena po mostě. Petřkovice pak varují před zásahem do poddolovaného území a blízkosti památkově chráněného areálu Landek.

Dokumentace počítá s výstavbou estakád, mimoúrovňových křižovatek a několika migračních objektů pro zvěř. V několika úsecích mají být zřízeny tůně.

Zástupci obcí se mohou ke zveřejněné dokumentaci vyjádřit a připomínkovat ji. Samotné rozhodnutí o EIA vydá Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Pokud bude posudek kladný, může projekt pokračovat k územnímu rozhodnutí a stavebnímu povolení.