iDNES.cz

Částečné zprovoznění obchvatu Frýdku-Místku pomohlo, celý se otevře v červnu

  11:50
I pouhé částečné zprovoznění obchvatu Frýdku-Místku, zatím v jednom pruhu v každém směru, přineslo centru dvojměstí na březích Ostravice na první pohled viditelné zklidnění. Ubylo hlavně nákladních automobilů a kamionů, polevil i provoz ve vedlejších ulicích.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Zástupci města už znají první čísla srovnávající dopravu před a po otevření obchvatu. „Údaje získané z řadičů jedné z křižovatek ukázaly, že v průběhu ledna tam projíždělo dvacet až pětadvacet tisíc vozidel denně, přitom před zprovozněním obchvatu jich bylo třicet dva tisíc za den,“ upozornila na až třetinové snížení dopravního zatížení ve městě frýdecko-místecká mluvčí Jana Musálková Jeckelová.

Konkrétnější čísla by měli mít pracovníci frýdecko-místeckého magistrátu na konci roku. „Přesnější průzkum plánujeme zadat půl roku po spuštění obchvatu v celém rozsahu,“ dodala mluvčí.

Ve všech čtyřech pruzích by měl být obchvat Frýdku-Místku zprovozněn zhruba v polovině roku, plán zaměstnanců Ředitelství silnic a dálnic hovoří o červnu, jejich ředitel Radek Mátl věří, že se to může povést i dříve.

Změny se chystají ještě letos

Představitelé Frýdku-Místku chtějí zklidnění dopravy využít k úpravám dosavadního průtahu městem. Plánují i obnovení některých dlouhodobě zaslepených křižovatek. Nějaké změny by mohly být dokončeny ještě letos, na jiné si budou muset lidé počkat i několik let.

„Nejbližšími dílčími úpravami by mělo být vybudování nových autobusových zálivů u budoucího kulturního centra, dále přestavba přechodu pro chodce u Teska. Obnovit chceme také odbočení doleva z bývalého autobusového stanoviště a z Frýdlantské ulice směrem na Hlavní třídu,“ uvedl frýdecko-místecký primátor Petr Korč. „Tyto úpravy jsou levné, rychlé a napomohou k vyšší bezpečnosti. Zejména znesnadní kamionům, aby projížděly centrem města.“

Možný plán úprav navrhují magistrátu odborníci z Českého vysokého učení technického (ČVUT) Praha, kteří mají vypracovat několik variant. „Nově by úprava křižovatky a instalace semaforů mohly umožnit odbočení k poliklinice z Hlavní třídy ve směru od Nového Jičína, stejně tak pak odbočení ze stejné ulice doleva směrem na Frýdek,“ dodala Jana Musálková Jeckelová.

Ve výsledku ale město na této křižovatce počítá s kruhovým objezdem. Jeho stavba však není nyní možná kvůli vlastnickým právům. „Komunikace je státní a bude se převádět na kraj. Některé investice je možné udělat až po této změně majitele, což by mělo trvat pět až osm let,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Miroslav Bártek.

zpět na článek