Méně střetů i mrtvých. Čísla nehodovosti ovlivnila nižší hustota dopravy

  18:28
Silnice takřka vymetené, řidiči zůstali doma a intenzita dopravy se přiblížila stavu před desítkami let. Tak to loni na silnicích v Moravskoslezském kraji vypadalo po několik týdnů od půlky března, když vláda vyhlásila mimořádná protikoronavirová opatření. Právě tato zásadní změna se podle policistů a odborníků výrazně projevila v počtu nehod a jejich obětí v minulém roce.

Při čelní srážce dvou osobních aut v Rychvaldu na Karvinsku zemřeli dva lidé. (3. července 2020) | foto: HZS Moravskoslezského kraje

„Celkem se loni na území kraje stalo 9 197 nehod, což je o 1 053 méně, než tomu bylo v roce 2019. Jde tedy o pokles přibližně o 10,27 procenta,“ uvedla policejní mluvčí Pavla Jiroušková.

Policie zveřejnila statistiku od roku 2017, přičemž i ve srovnání s tímto delším období nemá loňská snížená nehodovost konkurenci.

Ubylo také obětí dopravních nehod. Zatímco předloni jich bylo 53, loni 38, tedy o 15 méně.

Pokles se projevil i u lehce zraněných účastníků nehod, stejně tak u havárií způsobených s alkoholem nebo drogami v těle viníků. Jediné mírné zvýšení policisté zaznamenali u počtu těžce zraněných.

Jiroušková potvrdila, že značný vliv mělo vyhlášení nouzového stavu. „S tím souviselo omezení volného pohybu a cestování,“ poznamenala mluvčí.

Navíc mnoho řidičů nemuselo tolikrát cestovat do zaměstnání, protože pracovalo z domova.

„Určitě nemůžeme vítězoslavně prohlašovat, jak se podařilo snížit nehodovost, protože jde jednoznačně zejména o to, že po jarních vládních restrikcích se radikálně omezil provoz na silnicích v celé republice, tedy i v našem kraji,“ přidal se Dalimil Frič z Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava.

Karvinsko se z trendu vymyká

Dodal, že se proto ani neodváží předpovídat, jestli pokles bude pokračovat. „Uvidíme, jak se projeví případné uvolnění restrikcí. Přál bych si, aby byly výsledky ještě lepší, ale jistý si tím určitě nejsem.“ 

Všeobecný pokles nepříznivých jevů na silnicích kraje přesto má několik výjimek. Například policisté loni odhalili vyšší počet nedovolených a nebezpečných jízd s mobilem v ruce řidičů.

A rovněž neubylo nehod, kde byl jedním z účastníků cyklista. To ukazuje na trend loňského nárůstu cyklodopravy, ať už na klasickém bicyklu nebo na elektrokolu.

A pak zatím nevysvětlenou skutečností je ojedinělé zvýšení počtu nehod na Karvinsku, kde se v roce 2020 stalo 1 513 nehod, což je o čtrnáct více než o rok dříve.

Nejtragičtějším dnem byl 3. červenec

Nejvyšší počet usmrcených lidí při nehodách policisté za předchozích dvanáct měsíců evidují v okrese Frýdek-Místek, a to čtrnáct. S velkým odstupem následují Opavsko s Karvinskem se šesti oběťmi.

Tři lidé, tedy v kraji nejméně, přišli o život v Ostravě, a to navzdory nejvyššímu počtu nehod. Nejtragičtějším měsícem pak byl červenec se sedmi mrtvými, do stejného měsíce patří i nesmutnější den – 3. července, kdy při nehodách zemřeli čtyři lidé.

V pondělí 3. února se stala nehoda s nejhoršími následky, a to na silnici I/45 v katastru obce Oborná na Bruntálsku. „Pětatřicetiletá řidička vozu Škoda Fabia jedoucí na Bruntál přejela vinou nevěnování se řízení do protisměru, kde se střetla s protijedoucím vozidlem Land Rover,“ přiblížila policejní mluvčí Jiroušková. Smutným výsledkem čelního střetu byli dva mrtví a tři zranění lidé.

Rovněž dvě oběti měla nehoda z už zmiňovaného 3. července, kdy před polednem v Rychvaldu na Karvinsku Renault Thalia vyjel ze zatáčky do protisměru, kde zrovna projížděl Volkswagen Polo.

Autor: