Aktivisté chtějí obnovit historické nádraží, stát upřednostní bourání

  17:58
Půldruhého století starou nádražní budovu v Dětřichově nad Bystřicí na Bruntálsku chce Hnutí Duha využít jako turistickou základnu i pro kulturní a společenské akce. Nádraží na trati Olomouc–Bruntál je určené k demolici. Stát aktivistům nevyhoví, upřednostní bourání.

Nádraží v Dětřichově nad Bystřicí | foto: Hnutí Duha Jeseníky

Hnutí Duha požádalo ministerstvo dopravy o převod nádražní budovy a pětimilionovou dotaci na opravu. Argumentuje záchranou památky i úsporou, bourání vyjde dráž. „Nechceme se nečinně dívat, jak Správa železnic ignoruje historickou hodnotu technických staveb a staletých nádraží. Jde o unikátní odkaz předků a součást života místních. Je možné nádraží opravit a zachránit,“ uvedl koordinátor Hnutí Duha Jeseníky Ivo Dokoupil.

Dodal, že bourání nesmí být řešením zanedbání údržby a správy majetku ze strany státu. „Tady jde o důležitou trať jesenického předhůří, byla vždycky bránou do Jeseníků. Opravená nádraží, která jsou historická a unikátní, by mohla být i turistickou atrakcí,“ dodal Dokoupil. Upozornil, že se na stejné trati chystají demolice i v Moravském Berouně a Valšově.

Hnutí Duha postupně opravuje například gotický kostel v Pelhřimovech či rychtu v Karlovicích. Teď stát jejich žádosti nevyhoví. Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové nedodrželo kroky potřebné k převodu. Podmínkou je mimo jiné prokázání nepotřebnosti budovy pro provozování železniční dopravní cesty či stanovení technických podmínek převodu.

„Po konzultaci se zástupci Dětřichova nakonec Správa železnic přistoupí k odstranění stávajícího nádraží a výstavbě nové výpravní budovy. Současný stav objektu je nevyhovující, pro současné potřeby předimenzovaný a není vhodná oprava,“ uvedla Friebová.

Hnutí Duha: Demolice vyjde dráž, ušetříme přes milion

Dodala, že pokud se budova neodstraní, nemají kde vzniknout parkovací stání a přístřešek, který naváže na novou výpravní budovu. Cena odstranění budovy podle Správy železnic činí 6,2 milionu korun bez DPH. V areálu nádraží už se pracuje od poloviny roku, u staré budovy vznikla nízká nová výpravní budova, na bourání ještě nedošlo.

Hnutí Duha chce demolici zvrátit. „Nabízíme ušetřit minimálně 1,2 milionu korun. Budeme jednat dál. S ministerstvem dopravy i obcí Dětřichov nad Bystřicí,“ sdělil Dokoupil s tím, že se Hnutí Duha obrací i na krajský úřad. Zažádalo také o odstranění billboardu z nádražní budovy, který informuje o rekonstrukci nádraží, což je podle aktivistů lež. Chystá také podnět na Nejvyšší kontrolní úřad.

„V budově jsou ještě nápisy po Němcích. Sedmdesát let do toho nic neinvestovali a teď utratí miliony za odstranění, i když nabízíme finančně výhodnější řešení,“ konstatoval Dokoupil. Zároveň ve spolupráci s místními lidmi Hnutí Duha tento týden spustilo petici za záchranu nádraží.

Podle starosty hrozí budově zřícení

Obec Dětřichov nad Bystřicí se přiklání k bourání. „Naše obec nebyla v žádné komunikaci s Hnutím Duha, mrzí mne, že se o jejich snahách dovídám z médií,“ konstatoval starosta Jaroslav Vandas. Doplnil, že Správa železnic obec již na začátku oslovila se svým záměrem a konzultovala jej. Většinově se na něm shodují i zastupitelé.

Stará nádražní budova, která je mimo intravilán obce, je podle něj v tak špatném stavu, že hrozí její zřícení. Využití pro kulturní či společenské účely vidí v obci se čtyřmi sty obyvateli jako nereálné. „Přikláníme se k demolici,“ uzavřel.

Naopak podle památkářů je bourání chybou. „Měli bychom si vážit vlastní historie. Když jedete železnicí v Rakousku, tamní výpravní budovy jsou zachovány. Mají malou čekárnu a nutné zázemí a zbytek je pronajatý nebo prodaný. Jsou tam byty, kanceláře i obchody. U nás to tak nefunguje. Přitom znám spoustu příběhů lidí, kteří chtěli v těch stavbách zůstat či je využít,“ uvedla Alena Borovcová z Národního památkového ústavu.

Dodala, že česká železnice je navíc unikátní tím, že každá trať je originálem, který má své charakteristické nádražní budovy. To bouráním a stavbou unifikovaných přízemních čekáren zmizí.

Karviná-město: Staré nádraží nabízí SŽ za milion

Správa železnic (SŽ) před pár dny nabídla zájemcům k odkoupení bývalou nádražní budovu nacházející se nedaleko centra Karviné. Nabídkovou cenu vyčíslila na milion korun, účastníci této veřejné soutěže ale mohou předložit i nižší částku. 

Státní firma historickou budovu nabízí opakovaně, v minulých letech ale kupce nenašla. Železničáři tak zvažovali její demolici, nakonec ovšem upřednostnili vypsání čtvrté veřejné soutěže. 

I proto, že se o dominantu zajímá skupina místních obyvatel sdružených pod spolkem S.O.S. Karviná. „Spolek projevil o převod nemovitosti zájem. O vyhlášení veřejné soutěže tak bude informován,“ potvrdila na konci minulého týdne mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Spolek, který se zviditelnil zejména bojem proti nakonec nenaplněným plánům OKD těžit uhlí v karvinské části Staré Město, by budovu rád proměnil v komunitní centrum. „Se zázemím pro spolky, kluby, možná i s prostory pro podnikání. Prostě po čem by byla poptávka,“ říká členka spolku a zároveň městská i krajská zastupitelka Zuzana Klusová. 

Spolek chce peníze na odkoupení, ale i nutné opravy budovy získat ve veřejné sbírce. K jejímu zřízení chybí naplnění posledních formalit, spuštěna by měla být v prosinci. „Je to trochu experiment, zda vytvoříme dostatečně silnou komunitu lidí, kteří budou ochotni přispět finančně, nebo třeba pomoci s nutnými opravami,“ podotýká další člen S.O.S. Karviná a vystudovaný historik Radim Kravčík. Podle něj měla trať i drážní budova na ní stojící pro rozvoj města velký vliv. „Je dokladem industrializace Fryštátu (kdysi samostatné město, nyní karvinská část – pozn. red.). V jejím okolí totiž stálo hned několik průmyslových firem. Trať navíc přispívala k rozvoji lázeňství a byla důležitou železniční spojkou. Lidé z ní mohli přestupovat na Košicko-bohumínskou dráhu. Nádraží patří k historii města, byla by škoda jej bourat,“ vysvětlil Kravčík. 

Dnes koleje, které v jednom směru vedly do Petrovic a ve druhém do části Doly, už jen občas využívají manipulační vlaky k posunům. A nevyužívané nádraží chátrá. Snaha spolku budovu získat může ztroskotat na nedostatku vybraných peněz. „Uvědomujeme si to, ale za pokus to stojí. Nenecháme to jen na karvinské veřejnosti, zkusíme oslovit i různé organizace, velké společnosti, město, zda se na projektu nechtějí podílet,“ dodala Klusová. 

Podle Kravčíka si stav budovy žádá několikamilionovou investici. „Okna, střecha, fasáda, interiér, to vše bude stát peníze. Před třemi lety jsem si budovu prohlédl i za doprovodu stavaře, ten tehdy odhadl cenu rekonstrukce na pět milionů korun,“ nastínil. 

Město o budovu nestojí

Pro naplnění plánů ale musí spolek v první řadě budovu získat. S městem se ve veřejné soutěži nejspíše přetahovat nebude. „Město má ve svém vlastnictví řadu nemovitostí, které má v plánu opravit, nebo se již rekonstruují. Finance tak míří především tímto směrem,“ vysvětlil karvinský mluvčí Lukáš Hudeček. 

Problematické to bude i s případnou podporou komunitního projektu ze strany karvinské radnice. „Vzhledem k aktuální situaci, kdy města a obce řeší finanční prostředky a výhled pro další léta, nejsme schopni říci, zda-li na jakékoli další soukromé projekty bude městský rozpočet dostačující,“ zmínil náměstek primátora Andrzej Bizoń. 

Jasněji o osudu budovy bude po 10. březnu, což je konečný termín pro podání nabídek.

Historická nádražní budova v Karviné