Konec provizoria. Mosty poničené povodní čeká obnova, hotovo bude ještě letos

  12:16
Přišlo šest nabídek, které Ředitelství silnic a dálnic právě vyhodnocuje. Stavba mostu v Ratibořské ulici v Opavě se blíží, první auta by na něj mohla vyjet už na konci roku. Půl roku po povodni ve městě začíná i obnova dalších vodou zničených spojnic přes řeku. Přerušená zůstává železniční doprava na Hlučínsko.

Provizorní most v páteřní Ratibořské ulici v Opavě uvedli do provozu 2. listopadu. Konstrukci původního mostu poškodila v polovině září povodeň, nový most se po demolici toho starého začne stavět na jaře. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Přišlo šest nabídek, nejnižší nabídková cena je 54,5 milionu korun bez DPH. Kromě ceny při vyhodnocování bereme v potaz také dobu uvedení stavby do provozu a dobu úplné uzavírky mostu,“ informoval o aktuální fázi příprav stavby přemostění v Ratibořské ulici mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Mazal.

Bagry začaly ukusovat povodní poškozený opavský most, nový má být odolnější

Nový obloukový most bude pevnější, hlouběji založený a také o půl metru vyšší. Projektová cena jeho vzniku včetně úprav nábřežních zdí čítala 62,7 milionů korun, nabídky jsou až na výjimku nižší. Stavba by podle požadavků ŘSD měla trvat nejvýše 240 dní.

Stavební práce v Ratibořské ulici, kde auta momentálně řeku Opavu zdolávají po mostním provizoriu, ale na celou tuto dobu dopravu nepřeruší. Nosná konstrukce nového mostu se totiž bude stavět stranou, mimo své budoucí uložení, kam ji dělníci následně přesunou až celou najednou a zároveň rozeberou mostní provizorium.

Úplnou uzavírku provozu v Ratibořské to zkrátí na méně než třetinu výstavby mostu, maximálně na sedmdesát dní. To je pro Opavu klíčové. „Je to hlavní tah na Hlučín a všechny obce, které jsou po cestě, a je to taky hlavní průtah Opavou,“ uvedl primátor Opavy Tomáš Navrátil. Provoz tam čítá devatenáct tisíc aut denně.

18. ledna 2025

Původní most ze 70. let minulého století během povodně praskl a voda jej vychýlila z osy, dělníci jej zbourali v lednu. Velká voda v Opavě poničila také most ve Vávrovicích. Jeho obnova začíná už dnes. Opravu zajišťuje kraj.

Ve Vávrovicích potrvá oprava mostu půl roku

„Zatéká do nosné konstrukce, středový pilíř má vymleté opevnění. Při opravě zachováme stávající založení na původních podpěrách, vše ale zrekonstruujeme,“ nastínil podrobnosti náměstek hejtmana Radek Podstawka.

Kompletní oprava přemostění ležícího mezi Vávrovicemi a polskými Wiechowicemi potrvá půl roku. Na opravu za více než 20 milionů hejtmanství získalo dotaci, která ji pokryje z osmdesáti procent, dalších pět procent přidá stát.

Most ve Vávrovicích byl k rekonstrukci určený už před loňskými povodněmi, velká voda ale nejen odsunula začátek prací, na stavu mostu se také významně podepsala.

V první fázi budou na vávrovickém mostě platit jen omezení, od června pak bude pro auta úplně uzavřený. Objízdná trasa vede přes Sudice na Hlučínsku a hotovo bude v polovině října.

A Opava řeší i další přemostění. „Připravují se opravy mostu na Palhanci, bude se muset demolovat a postaven tam bude nový. Ten bude průjezdný do pěti tun,“ informoval minulý týden zastupitele primátor Navrátil.

Návrat vlaků je ještě otázkou měsíců

Neprůjezdná zůstává železniční trať z Opavy na Hlučínsko, kde povodeň zničila železniční most přes řeku Opavu mezi Opavou a Malými Hošticemi. Valící se voda tam strhla a zničila násep kolem železničního mostu a kolejový rošt zůstal viset ve vzduchu.

18. září 2024

„Trať mezi Opavou a Kravařemi nejvíc povodeň poškodila na přibližně půlkilometrovém úseku, u jednoho z mostů tam došlo k zásadnímu porušení stability pilíře,“ upřesnila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Dodala, že do prosince Správa železnic odstraňovala bezprostřední povodňové škody a probíhaly zajišťovací práce. „Odbourali jsme také povodní poškozený pilíř a částečně jsme snesli kolejový rošt. Před samotnou obnovou úseku je nyní potřeba upřesnit nutný rozsah stavby na základě hydrotechnické studie,“ uvedla.

Studie, jejímž cílem studie je zajistit řešení, které by v případě dalších povodní minimalizovalo škody, právě vzniká. „Předpokládáme, že v letních měsících bychom studii představili místní samosprávě s návrhem oprav úseku,“ avizovala mluvčí s tím, že opětovné zprovoznění trati závisí na průběhu projekční přípravy a na zvoleném technickém řešení.