iDNES.cz

V Bauerových stavbách je rakouská noblesa, jsou ikonické, říká historik Šopák

  9:06
Přes osmdesát let ležely v depozitáři Slezského zemského muzea fotky, které v září 1938 poslal tehdejšímu řediteli muzea architekt Leopold Bauer pro souhrnnou knihu o jeho díle. Ze záměru sešlo, nicméně fotky i vzájemná korespondence se dochovaly. Příležitosti vrátit se do Bauerových časů se teď chopil opavský historik umění Pavel Šopák.

Historik umění Pavel Šopák připravil publikaci o slavném architektovi Leopoldu Bauerovi. Jejím základem jsou dobové fotky Bauerova díla a jeho korespondence s tehdejším ředitelem opavského muzea Edmundem Wilhelmem Braunem. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Architektem Leopoldem Bauerem a ředitelem muzea Edmundem Wilhelmem Braunem zamýšlená kniha koncem 30. let minulého století nevznikla, protože Bauer krátce po zaslání snímků zemřel. Zároveň přišel Mnichov, válka, a po ní odsun Němců, který se týkal i ředitele Brauna. Splátkou pomyslného dluhu muzea slavnému architektovi je publikace Leopold Bauer (1872–1938): morfologie moderny. Právě vyšla a její základ tvoří právě Bauerova série fotografií.

Jak byste představil Leopolda Bauera a jeho stavby člověku, který jej vůbec nezná?
Bauerovy stavby není třeba složitě představovat, celá řada z nich slouží veřejnosti a lze je vidět zvenčí i zevnitř. Jsou to doslova ikony. Třeba budova Obchodní a živnostenské komory v Opavě, ta provází člověka od narození celý život. Konají se tam vítání občánků, svatby, koncerty, chodí se tam do knihovny. Totéž obchodní dům Breda v Opavě, Střelecký dům v Krnově nebo Priessnitzovo sanatorium v Jeseníku.

Priessnitzovo sanatorium je podle mého názoru právě tím magnetem, proč do lázní v Jeseníku jezdilo a jezdí tolik lidí. Jan Werich s Martinem Fričem tam napsali scénář k filmu Císařův pekař a Pekařův císař, jezdil tam autor Ferdy Mravence Ondřej Sekora, spisovatel Emil Vachek, celá plejáda herců od Jiřiny Štěpničkové, Zity Kabátové, Věry Galatíkové po Oldřicha Nového nebo Ladislava Chudíka. V Bauerových stavbách je stará rakouská noblesa, jakási úroveň, vznešenost, jsou ikonické.

Byly výjimečné i v jeho době?
Musely se vymykat. Bauer byl i na vídeňské poměry vysoce ceněným architektem, byl velmi úspěšný v architektonických soutěžích. A třeba Obchodní a živnostenská komora, to byla zemská instituce a její budova byla stavěna jako monument. Také Breda byla od počátků výjimečná, i když je to v podstatě kamufláž.

Jak to myslíte?
Byla sice největším obchodním domem v Československu, ale obchody byly jen v prvních dvou podlažích. Zbytek byla továrna, šicí dílny a sklady. Normálně by stál obchod a kolem něj haly a sklady, jenže Bauer to vše umístil do pater jedné budovy, které dal jednotnou fasádu městského domu a vznikl tak monumentální obchodní dům.

Kde všude Bauerovy stavby jsou?
Hlavně ve středoevropském prostoru. Řadu realizací má ve Vídni, například tiskárnu rakouské banky na Wagnerově náměstí, ale asi největší koncentraci najdeme ve Slezsku. Velmi zajímavá je u něj rozmanitost jeho práce, navrhoval kostely, lázně, obchody, vily, v Krnově tělocvičnu, ve Vratislavicích nad Nisou i továrnu. Stavby, které se podle jeho návrhů uskutečnily, jsou ale spíše drobné v porovnání s projekty, které se neuskutečnily.

Leopold Bauer

Architekt Leopold Bauer.
  • Narodil se 1. září 1872 v Krnově.
  • Vystudoval Akademii výtvarných umění ve Vídni.
  • Sám za své největší dílo pokládal budovu Národní banky ve Vídni.
  • Navrhl Priessnitzovo sanatorium v Jeseníku, Střelecký dům či vilu Rudolfa Larische v Krnově, kostel sv. Mikuláše v Bielsko-Białe, současnou Knihovnu Petra Bezruče, obchodní dům Breda a kostel sv. Hedviky v Opavě a další.
  • Proslul i jako návrhář interiérů, nábytku, skleněných váz a koberců.
  • Zemřel 7. října 1938 ve Vídni.

Byl autorem návrhu obří katedrály v Bělehradě i reprezentačního paláce Opavy, k jehož návrhu jej radní v roce 1930 přímo vyzvali a který měl mít téměř dvojnásobnou výšku než Breda. Pro Vídeň navrhl kolosální přístaviště na Dunaji s administrativními budovami, projekt vznikl v souvislosti se zamýšleným projektem kanálu Dunaj–Odra. Navrhl parlament v Mexiku, radnici v Montevideu, hlavním městě Uruguaye. Bauer byl velký vizionář a na svou dobu velmi moderní. Obecně šlo o dobu velkých vizionářů.

Čím to?
Rakousko bylo obrovskou zemí, která se v rozvoji snažila inspirovat Německem, Francií a později Amerikou. Tehdejší architektonická velkorysost se vůbec nedá srovnat s dneškem. A to ani v detailech, Bauerova doba si hodně potrpěla například na materiály.

Co Bauer a dnešek?
Některé jím navržené stavby slouží jako veřejné budovy, vily jsou většinou v soukromých rukou, většina je nepřístupných. Ale třeba ve vile ve Ždánicích u Brna lze nahlédnout, jsou tam výstavní prostory muzea a zachovala se tam také řada detailů v interiéru. Dům ve Vídni, kde Bauer žil a pracoval – měl tam byt a ateliér, je rozdělený na pět bytů. Na fasádě a v zahradě jím navržené detaily také stále jsou. Zajímavým případem je zauhlovací a vodárenská věž bývalé továrny na koberce Ginzkey ve Vratislavicích nad Nisou, vzniklo tam občanské sdružení Zauhlovačka, které se stará o jejich využití. Složitou otázkou je budoucnost obchodního domu Breda v Opavě.

Proč?
Ten jako obchodní dům celý fungoval jen za socialismu. V momentě liberalizace už Bredu takto nikdo nepotřeboval, zůstal obrovský prázdný prostor. Marketová kultura je velmi dynamickým fenoménem. Od středověku se chodilo za obchodem a na trhy do center měst, totéž si ještě udrželo 19. století v podobě obchodních domů, a najednou přišel zlom a jezdíme na periferii. Tam, kde se v 19. století stavěly nemocnice, hřbitovy, jatka a kasárny, máme dnes obchody.

Je nová publikace tím, na čem se Bauer domlouval ředitelem opavského muzea Braunem?
Nevíme, jak si to tehdy představovali. Bauer Braunovi poslal sto osmdesát tematicky uspořádaných fotek a strojopis, který je čistě popisný. Jak by to Braun zpracoval, těžko říct. Věděl jsem o tom materiálu v depozitáři a napadlo mě, když se v současné době otevřelo téma budoucnosti obchodního domu Breda a připomínali jsme si 150. výročí Bauerova narození, celý soubor fotek ukázat. Tady v Opavě nikdy nic o Bauerovi nevyšlo tak, aby to nebyla kompilace, ale nový materiál, nový pohled, nové informace, které nikdo ještě předtím neviděl. Bauerova fotografická série je stěžejním základem monografie.

Co ukazuje?
Můžeme vidět, že Leopold Bauer si snímky své práce nechával pořizovat v průběhu celého profesního života. Některé jsou z doby okolo roku 1910 a jsou tam i fotky dělané na konci 30. let. Je na nich vidět, na co on sám kladl důraz, čeho si architekt sám váží. Že focené interiéry nejsou jen hezké místnosti, jako třeba sál v budově Obchodní a živnostenské komory v Opavě, kde jsou dnes varhany, ale i obyčejné kanceláře, chodby nebo detaily jako lustry, kliky, světla, nábytek. Vidíme úspornost, modernost, práci s prostorem, vedení světla a to je právě to, co Bauer akcentoval. Jsou to fotky pro architekta, ne pro fotografickou publikaci o jeho stavbách pro veřejnost. Je to jakýsi dokument o jeho přemýšlení o architektuře.

zpět na článek