iDNES.cz

Lanovka na Pustevny slaví osmdesát let, svého typu byla první na světě

  19:12
Lanovka z Ráztoky na Pustevny dnes slaví kulatiny, od první jízdy pro veřejnost 4. března 1940 uplynulo osmdesát let. A primát má dráha přímo světový. „Pokud vezmeme sedačky, které jsou pevně ukotvené a slouží jen pro přepravu lidí, tak Beskydy jsou opravdu první na světě,“ potvrdil historik a dlouholetý vedoucí lanovky Jan Mikeska.

Turisté měli o lanovku na Pustevny už v roce 1940 mimořádný zájem. Aby ne, byl to evropský unikát. | foto: Obecní úřad Trojanovice

Beskydy měly štěstí v neštěstí. Když tehdy továrník a nadšenec František Wiesner z východočeské Chrudimi hledal v roce 1939 místo pro výstavbu lanovky, neměl příliš na výběr. 

„Po německém záboru připadly všechny hory nad tisíc metrů Říši. Krkonoše, Šumava i Jeseníky. Jedinou výjimkou byly právě Beskydy,“ konstatoval Mikeska. Nejvíce se pak nabízela trasa na horské sedlo Pustevny, odkud to je kousek na poutní Radhošť.

Wiesner její provedení odkoukal v USA a v Kanadě, kde sledoval lanovky, kterými dřevorubci přepravovali kmeny. „Ale také si na ni připevňovali sedačky, aby se svezli. A to Wiesnera zaujalo,“ přiblížil beskydský historik.

Od myšlenky k uskutečnění tehdy nebylo daleko. Natož od zahájení stavby. Ta začala v lednu 1940 a už 3. března se kolaudovalo a zkušebně jezdilo. A hned druhý den vyjeli první odvážlivci. „Dva měsíce od začátku stavby, to je nyní nemyslitelné. Ale podle toho první lanovka vypadala. Měla jen dřevěné podpěry, bezpečnostní opatření žádná,“ usmál se Mikeska.

Navíc v zimě před osmdesáti lety uhodily třeskuté mrazy, takže podpěry byly ukotvené nestabilně. Ostatně po první sezoně je nahradily podpěry z ohýbaných kolejnic. O novinku byl obrovský zájem. Ve srovnání s dnešní trasou byla původní délka poloviční a dolní stanice stála asi o něco výše. Rekonstrukce se lanovka dočkala v roce 1956 a v takřka nezměněné podobě jezdila do začátku 80. let.

Ačkoli příliš bezpečnostních opatření neměla, neštěstí se jí vyhýbala. Mikeska si jen vzpomíná, že pamětníci vykládali, jak na začátku 60. let po poruše lanovka bez brzd začala couvat a několik cestujících utrpělo zranění.

Na konci 70. let drážnímu úřadu docházela trpělivost. „Několik let vyhrožoval, že starou lanovku nechá zastavit. A v roce 1982 se tak i stalo,“ vzpomenul Mikeska, který na lanovce v roce 1968 začínal jako průvodčí a po 42 letech končil coby vedoucí.

Na obměnu potřebují 150 milionů korun

Nová lanovka měla původně vést až od hotelu na Ráztoce, naopak ochránci přírody trasu měnit nechtěli. Nakonec zvítězilo kompromisní řešení. A od 1. ledna 1987 se začalo jezdit na jedné z nejmodernějších lanovek ve střední Evropě, úplná přestavba přišla na dvanáct milionů korun.

Víkendová připomínka

Lanovka si připomene kulatiny o víkendu. Jak uvedl vedoucí Petr Chrostek, v dolní stanici budou vystaveny dobové fotografie a cestující dostanou malý dárek.

Dále si děti mohou lanovku namalovat a k dispozici také bude speciální fotopoint.

Jenže po 33 letech už dvoumístná otevřená sedačka nevyhovuje a potřebuje úplnou rekonstrukci.

„Máme stavební povolení na rekonstrukci a přeměnu na desetimístné kabinky. Jenže vše přijde na zhruba 150 milionů korun, což sami nezvládneme,“ posteskl si současný vedoucí lanovky Petr Chrostek. 

Pomoc přislíbil krajský úřad, snad se brzy podaří získat i státní finance. „Premiér Babiš tady byl a slíbil, že stát pomůže. Věřím, že začneme příští rok,“ doufá Chrostek.obměnu. Nejprve se podařilo v roce 2017 postavit novou moderní horní stanici. A nyní musí přijít na řadu samotná lanovka.

Trasa zůstane stejná, jen sloupů ubude, místo osmnácti osm. Kabinky budou jezdit v některých místech mnohem výše než nyní a před nástupem i výstupem zpomalí. „Lanovka by prostě splňovala současné požadavky,“ poznamenal Chrostek.

Autor:
zpět na článek