Byznys bez Číny. Koronavirus může některým firmám i pomoci

  10:56
Nejen problémy, ale možná i jisté, byť spíše krátkodobé výhody mohou mít firmy v Moravskoslezském kraji z epidemie koronaviru, která se nyní šíří v Číně. Na jednu stranu mají manažeři společností obavy z výpadku dodávek čínského zboží, na druhou stranu mohou firmy výpadek v dodávkách z Asie využít ve svůj prospěch.

Na krátkou dobu například pocítily výhodný pokles cen na světových trzích hutě v Moravskoslezském kraji.

„Omezení produkce v Číně následkem karantény v důsledku šíření koronaviru přineslo krátkodobé snížení ceny rudy,“ komentovala situaci mluvčí Třineckých železáren Petra Macková Jurásková. „Od druhé poloviny února ceny na světových trzích opět stoupají. Žádný jiný vliv jsme v našem segmentu nezaznamenali.“

A karanténa, kterou čínská vláda v některých oblastech nařídila, může vést i k opětovnému uvolnění některých částí trhu pro evropské producenty.

„Klienti společnosti Vítkovice Heavy Machinery (VHM) v Evropě začínají pociťovat jisté problémy s koronavirem. Jde zejména o výkovky, které se sem z Číny kvůli americkému embargu vozily ve velké míře a mělo to dopad na dramatický pokles jejich cen během roku 2019,“ vysvětlila Eva Kijonková, mluvčí VHM.

„V tuto chvíli ještě nemůžeme tvrdit, že by se dovozy z Číny natolik zbrzdily, že budou mít evropští výrobci, tedy i VHM, lepší tržní pozici, firma už ale zaznamenala dotazy zákazníků na možnosti dodávek kovaných tyčí,“ dodala.

Společnosti se chystají na to, že materiál z Číny bude chybět

Nebezpečná nakažlivá nemoc a karanténa se ale podepisují na výrobě firem v kraji i negativně.

„Některé závody v Číně, které dodávají materiál pro výrobu, ji z důvodu epidemie přerušily. Tam, kde to je možné, řešíme výpadky v dodávkách nákupem od dodavatelů z jiných regionů, především z Evropy a Střední Ameriky,“ řekla Mariana Kellerová, mluvčí společnosti Siemens, která provozuje například továrnu ve Frenštátě pod Radhoštěm. „Dovozy z Číny do republiky ale nedosahují ani deseti procent celkového dovozu.“

S problémy v Číně se setkali i zástupci frenštátské společnosti Vitesco Technologies z koncernu Continental.

„Dodávky jsou kvůli karanténě zpožděné, zatím se nás to ale nedotklo natolik, že bychom museli omezovat výrobu. Chystáme se však na možné varianty vývoje,“ přiblížil Libor Kývala z Vitesco Technologies.