Úpravy zasáhnou železniční i autobusové linky, změny MHD v Ostravě nabudou platnosti až o tři dny později, a to kvůli dokončení tramvajové výluky přes Frýdlantské mosty.
Ve vlakové dopravě posílí hlavně linka S6 mezi Ostravou, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm, kde bude v pracovních dnech jezdit pět nových přímých spojů mezi Ostravou a Frenštátem v každém směru.
Všechny změny ZDE |
„Cestujícím tak odpadne nutnost přestupovat ve Frýdlantu nad Ostravicí. Zlepší se také návaznost Karviné na dálkové vlaky do Prahy,“ konstatovala Lucie Drahošová, vedoucí marketingu společnosti Koordinátor ODIS, která jízdní řády v kraji spravuje.
Vybrané spoje linky S4 spojující Petrovice u Karviné, Bohumín a Ostravu se Studénkou budou nově vedeny až na mošnovské letiště, což umožní přímé spojení s letištěm i průmyslovou zónou.
Spěšné vlaky Gorol
Na trati mezi Opavou a Krnovem přibudou nové spoje a linka S10 vedoucí z Opavy přes Krnov a Bruntál do Rýmařova, případně Moravského Berouna, se rozdělí na dvě části, aby lépe odpovídala rozdílným kapacitním požadavkům jednotlivých úseků.
O víkendech začnou jezdit nové spěšné vlaky Gorol, které propojí Ostravu a Havířov s turistickou oblastí Těšínského Slezska, konkrétně s Mosty u Jablunkova. Spoje v 6:53 a 17:38 však budou v provozu pouze od dubna do října, v zimní sezoně mohou turisté vyrazit z Ostravy v 8:54 se zpáteční jízdou v 15:37.
Téměř všechny regionální linky a spěšná linka R61 budou nově vybaveny palubními terminály, takže cestující mohou platit jízdné až po nástupu. V případě, že budou chtít platit až u průvodčího, musí počítat s manipulační přirážkou.
Osoblažku převezme místní společnost
S velkou změnou musí cestující počítat na takzvané Osoblažce, úzkokolejné železnici mezi Třemešnou a Osoblahou. Dlouhodobý dopravce České dráhy tam skončí a pravidelný provoz od neděle převezme obecně prospěšná společnost Osoblažská úzkokolejná dráha.
Jde o výsledek dlouhodobých jednání kraje s obcemi, které trať vnímají jako součást regionální identity i turistického potenciálu.
„Na Osoblažské úzkorozchodné dráze nepotkáte průvodčího, vlaky přecházejí na samoobslužné odbavení bez nutnosti osobního odbavovacího personálu. Jízdní řády se nemění a cena jízdného zůstává stejná, ovšem hotovostní platba u strojvedoucího je dražší o 30 až 50 procent než bezkontaktní způsob,“ uvedl David Švrček, mluvčí Osoblažské úzkokolejné dráhy.
Více zastávek na znamení
Změny se dotknou i autobusové dopravy. Na Jablunkovsku kraj vysoutěžil nového dopravce Transdev Slezsko, který oblast obslouží 31 novými autobusy a dvěma minibusy. Důležitou změnou v této části regionu bude také plošné zavedení zastávek na znamení.
„Ty budou od prosince zavedeny prakticky v celé oblasti Třinecka a Jablunkovska, kromě významných autobusových nádraží a zastávek na území Třince,“ uvedla ke změnám Lenka Kawuloková z jablunkovské radnice.
V tarifu ODIS dochází jen k dílčím úpravám, za jízdné si tedy lidé v příštím roce příliš nepřiplatí.
„Doplňuje se cena roční jízdenky pro zónu Ostrava XXL v kategorii 65+ a v opavské zóně 30 bude tato věková skupina jezdit nově zdarma,“ vysvětlila Lucie Drahošová s tím, že papírové desetiminutové jízdenky v Ostravě budou nově nepřestupní. „Několik změn čeká i zónové členění, například lidé z Horní Lomné budou mít díky tomu levnější jízdné do Jablunkova.“