Železobetonový most v Karviné byl postaven v roce 1925 podle projektu Franze Rabeho. Most je technicky zajímavý svým obloukovým řešením a má délku 56,5 metru, šířku 9,5 metru a výšku oblouku 12,2 metru.
Tlakové čištění jeho konstrukce by mohlo kolemjdoucí zranit. „Při tomto zásahu může docházet k opadávání uvolněných částí omítek a nečistot,“ vysvětlila Jana Maierová, vedoucí odboru komunálních služeb magistrátu.
Nyní stavbaři rekonstruují jednu polovinu mostu, pak se přemístí na druhou. Kromě očisty v konstrukci zacelují případné trhliny a provádějí další úpravy.
Všechny práce mají skončit do 25. srpna. Jen o čtyři dny později totiž město oslaví sto let jeho trvání, a to společně s výročím litinové kašny na Masarykově náměstí, jež slaví dokonce 125 let. Plánují se komentované prohlídky, projížďky kočárem i koncerty.
Předpokládané náklady prací se pohybují nad třemi miliony korun. „Naším přáním je, aby most na své oslavy vypadal na svůj věk v co nejlepším stavu,“ poznamenal primátor Karviné Jan Wolf.
Karviná vybuduje visutou lávku do Polska a opraví cenný obloukový most![]() |
Most navrhl vídeňský architekt a stavitel Franz Rabe, stavět se začal v roce 1922 a slavnostně otevřen byl o tři roky později.
Desítky let po něm jezdily i automobily, tvořil důležitou městskou komunikaci. Jenže po záplavách v roce 1997, kdy byl most těžce poškozen, se konstrukce o dva metry zvedla a od roku 2004 funguje jen jako pěší zóna, jezdit přes něj mohou i cyklisté.
Most nyní tvoří spojnici mezi lázeňským parkem a stále využívanějším relaxačním místem Darkovské moře. Posledních oprav se letošní jubilant dočkal před deseti roky.
Ačkoliv se oficiálně jmenuje most Sokolovských hrdinů podle československých vojáků v bitvě z roku 1943, mnohem využívanější jsou názvy obloukový nebo darkovský, to podle městské části, kde stojí.
V roce 1991 byl karvinský most prohlášen za chráněnou technickou památku.






