Cenné dílně vzorkovny se vrací její původní ráz, obnova památky vychází z dobových fotografií, svědectví i dokumentů. Požár ale zapomenut nezůstane, připomene jej dvojice ohořelých sloupů.
„Právě osazujeme okna. Jde o původní okna z objektu, která jsme nejprve očistili a demontovali, poté repasovali a na závěr natřeli kovářskou černí,“ popisuje stavbyvedoucí Miroslav Lichovník.
Ocelová okna jsou zatím bez skleněných výplní, tabulky čirého skla se doplní a zatmelí až po vsazení do stěn. Stavaři zároveň na repasované omítky lepí speciální ochranný materiál a pracují také na nové dřevěné podlaze. Zcela vyměněný je strop vzorkovny, všechny trámy i nosné konstrukce.
Jen dvojice ohořelých nosných sloupů na místě zůstává jako připomínka úmyslně založeného ničivého požáru. „Ty dočistíme a naneseme na ně průhledný lak,“ dodává Lichovník.
Textilka Karnola
|
Původní zůstane také podlaha pod textilními stroji. Jejich přesun bez vybourání stěn nebyl možný, stojí tak zabedněné a chráněné proti okolním vlivům přímo uprostřed stavebního ruchu.
Před začátkem obnovy dílny je očistila a zakonzervovala trojice někdejších karnoláckých seřizovačů Josef Vojkůvka, Rudolf Klimenko a Jiří Šurman. „Prozatím nahrubo, ale až stavbaři práce dokončí, budeme stroj po stroji dočišťovat, a to v rozsahu, v jakém nám určí památkáři. Jestli je nechají v současné podobě, nebo se budou železné části natírat a patinovat, to všechno se teprve rozhodne,“ uvedl Vojkůvka.
Dílna vzorkovny i prostory nad a pod ní se opravují do původního stavu, a to podle starých fotografií, plánů i dalších materiálů. Trámy a nosné sloupy jsou uchycené přesně takovými dřevěnými kolíky jako předtím. A nová podlaha, až bude hotová, se musí přebrousit a napenetrovat tak, aby měla někdejší barvu. Stejné jako před požárem budou dveře i schodiště.
A pracuje se i mimo Karnolu: právě se vyrábějí dřevěné příčky, které od prostoru dílny oddělí dvě původní menší místnosti, sklad matric a denní místnost. „Přesně podle fotek včetně dveří a všech doplňků,“ uvádí stavbyvedoucí.
Obnovu památky zdržel nedostatek materiálů
Opravy za 14,6 milionu korun, které zahrnují také kompletní elektroinstalaci či zabezpečovací zařízení, začaly v březnu a hotovo by mělo být 31. října. To je o tři měsíce později, než se původně počítalo.
„Na termín dokončení měl vliv zejména velký nedostatek stavebních materiálů. Příkladem může být materiál pro zateplení vnitřních prostor, který zhotovitel objednal hned po podpisu smlouvy. V požadovaném množství byl ale k dispozici teprve v červenci,“ vysvětlil Pavel Hanzel z odboru investic a správy majetku krnovské radnice.
Po skončení prací a obnově textilních strojů bude dílna přístupná prozatím v omezeném rozsahu pro příležitostné prohlídky. Pracovníci krnovského Městského muzea zároveň po celou dobu třídí a obnovují sbírku vzorníků zdevastovanou požárem i vodou při následném hašení.
Vzorkovna byla kdysi nejtajnějším místem
V dílně dezinatury, tedy vzorkovny textilní továrny, se navrhovaly dezény – vzory vyráběných tkanin pro jednotlivé sezony. V textilce je taková dílna absolutně nejtajnějším místem. Ta krnovská byla evropsky unikátní tím, že se zachovala, jako by se tam zastavil čas. Nitě ve strojích, vzorníky v regálech, ocenění textilky na stěnách, rozložené účetní knihy. Jako by zaměstnanci Karnoly jen odešli na svačinu.
Nejstarší vzorníky, ručně psané krasopisem, pocházely z roku 1862. Národní kulturní památkou je dezinatura od roku 2010. Vyhořela v prosinci 2017 a v důsledku požáru se Krnov vzdal evropské dotace na její přeměnu v unikátní muzeum ve výši přes 120 milionů korun. Národní kulturní památku teď město Krnov opravuje postupně. V budoucnu tam vzniknou muzejní prostory, výstavní síň, muzejní depozitáře či konzervátorská dílna.
22. prosince 2017 |