V Ostravě mají kamery už všechny vozy MHD. Vidí vandaly i zraněné

  10:10
Více než tisíci kamerami vybavil dalších 142 vozů hromadné přepravy Dopravní podnik města Ostravy (DPO). Aktuálně tak mají pět a více kamer ve vozech všechny ostravské tramvaje, autobusy a trolejbusy.

Výjimkou jsou pouze vozidla, která plánuje DPO v dohledné době vyřadit z přepravy. „V tuto chvíli můžeme říct našim maminkám a babičkám, že jsme dosáhli mety, kdy je naše městská hromadná doprava zase o něco bezpečnější,“ sdělil generální ředitel DPO Daniel Morys.

Dodal, že kamery cestující ochraňují i v běžných situacích. „Díky nim se například rychleji dozvíme, kdy je třeba někomu pomoci, ať už jde o zraněného ve voze, nebo cestujícího, kterého někdo obtěžuje při nastupování, vystupování nebo při jízdě,“ připojil ředitel.

Záznamů vyžádaných policií přibývá

Bezpečnostní systém pomáhá řešit i věci související se ztrátami a nálezy nebo s pojistnými událostmi. Zvyšuje také pocit bezpečí, veškeré pořízené záběry má totiž na vyžádání v případě potřeby k dispozici také městská i státní policie, a jejich poptávka po záznamech roste.

Zatímco v roce 2021 si policisté vyžádali od DPO 710 záznamů, loni jich zhlédli 1 040. „Řádově do několika týdnů počítáme s tím, že bychom mohli mít záběry z online kamer dopravního podniku propojené i s naším dispečinkem,“ naznačil ředitel městského ředitelství policie v Ostravě Antonín Řezníček.

„Tímto propojením zvýšíme naši operativnost, protože dokážeme dorazit na místo případného incidentu řádově v minutách,“ doplnil šéf ostravských policistů.

Nicméně trasovat pohyb pachatele jsou policisté schopní již dnes. „Dozvíme se třeba, že někde byl spáchán trestný čin s tím, že si lidé všimli, že pachatel odjel některou z tramvají. Vyžádáme si tedy oficiálně záběry z tramvaje a často se podařilo tuto osobu identifikovat. V několika případech se nám již stalo, že pachatel raději přišel sám, případně už s advokátem,“ konstatoval Řezníček.

Dopravní podnik chce čidla na sčítání cestujících, pomohou upravit spoje

V každém voze má DPO instalováno nejméně pět kamer. „Máme ale i soupravy, kde jich je dvacet, abychom viděli každé zákoutí přepravního prostoru,“ uvedl Kamil Šindler, který na online záběry v dohledovém centru DPO dohlíží. „K tomu mají vozy ještě dvě kamery před a za vozidlem, aby zabíraly i prostory na zastávkách.“

Na přestupních terminálech pak bezpečnost posilují i další kamery. „Tři nejproblematičtější přestupní lokality máme dokonce vybaveny i detektorem hluku, jenž dokáže zachytit výkřiky i zvuk bitky, střelby či tříštícího se skla, což okamžitě zaznamenají naši dispečeři, a my vyjíždíme na místo,“ popsal ředitel Městské policie Ostrava Miroslav Plaček, který kamery ve vozech označil jako obrovský benefit nejen proto, že působí jako prevence.

Tramvaje vozí cestující v Ostravě již 130 let. Oslavy výročí vyvrcholí v září

„Hlavní je, že pokud nám dopravní podnik, respektive jeho dispečer zavolá, že mají problémy v prostředku hromadné dopravy, jsme schopni se podívat, o jakou událost se jedná, a následně reagovat adekvátně podle situace, často i do několika minut,“ zdůvodnil Plaček.

S projektem zvyšování bezpečí v městské hromadné dopravě prostřednictvím kamer začal DPO v roce 2016 a za osm let do něho podle Moryse investoval desítky milionů korun. „Ve vozovém parku máme 569 vozidel, kamery jsou v 529 z nich,“ upřesnil ředitel.

„Ty nejnovější jsme v rámci zakázky za více než 22 milionů korun instalovali ve vozech letos. Mají kvalitnější obraz než jejich předchůdkyně a věříme, že ještě víc urychlí a zjednoduší práci pracovníků všech složek integrovaného záchranného systému, ať už se jedná o policisty, nebo zdravotní záchranáře,“ dodal Morys.