Tržby z jízdného přitom v loňském roce dosáhly v Ostravě pouze na devatenáct procent celkových nákladů dopravního podniku. I to je jeden z důvodů chystaného zdražování jízdného. Na změnu se vedle Ostravy (podrobně jsme psali 23. listopadu - pozn. red.) musí od 10. prosince připravit v dalších dvou městech kraje, a to v Opavě a v Třinci.
„Jednotlivé jízdné se zvýší z patnácti na dvacet korun, snížené jízdné bude nově deset korun a u všech forem časového jízdného dojde k navýšení cen o deset procent,“ konstatoval opavský mluvčí Martin Kůs. „Jízdné placené v hotovosti u řidiče zůstane na třiceti korunách.“
Každý rok doplácí opavský magistrát na provoz dopravního podniku 119 milionů korun. I to je jedním z důvodů zvýšení jízdného. „Dlouho jsme hledali cesty, jak zvyšující se náklady na městskou dopravu efektivně eliminovat. Trolejbusová síť byla optimalizovaná už loni, další linky jsme rušit nechtěli. Nebyla tady už jiná možnost než získat větší podíl příjmů z jízdného,“ přiblížil důvody zdražení opavský radní Petr Popadinec.
V Ostravě zvýší cenu jízdenek o více než 15 procent, a to už od prosince![]() |
Obdobně jsou na tom i v Třinci. Tamní magistrát jen loni poslal na dorovnání ztrát z dopravy více než 67 milionů korun, přičemž v autobusech městského dopravce byly během roku odbaveny přes dva miliony cestujících.
„Cena za jednotlivou jízdenku placená z elektronické peněženky ODIS se zvyšuje z deseti na dvanáct korun, u plateb placených hotově nebo bankovní platební kartou pak ze čtrnácti na dvacet korun,“ přiblížil nárůst cen v třinecké MHD mluvčí magistrátu Stanislav Cieslar s tím, že se z 240 na 270 korun navyšuje i cena třicetidenní jízdenky.
Někde se ceny nemění
„V minulém roce došlo k výraznému nárůstu cen pohonných hmot a energií, které dopravci promítají do nákladových položek. Třinec dopravci ztrátu za provozování městské autobusové dopravy kompenzuje,“ vysvětlil důvody navýšení cen jízdného náměstek primátorky Ivo Kantor.
Vysoké doplatky dopravním podnikům schvalují i další města v regionu. Například v Karviné jen loni dopláceli za přepravu dvou milionů cestujících přes 51 milionů korun, ve Frýdku-Místku dokonce 133 milionů korun na 5,5 milionu jízd.
Ostravské tramvaje ochrání antikolizní systém. Varuje řidiče i zastaví soupravu![]() |
Tamní situace je ale od jiných měst odlišná, frýdecko-místecký magistrát ve městě provozuje MHD zdarma. Jízdné zde platí jen ti cestující, kteří si nevyřídili kupon pro bezplatnou přepravu.
„Domníváme se, že stávající tarify jsou nastaveny správně. A protože se cena pohonných hmot stabilizovala, není v tuto chvíli nutné tarify měnit,“ komentovala ponechání jízdenky ve výši 20 korun mluvčí frýdeckomísteckého magistrátu Jana Musálková Jeckelová.
Patnáct korun při platbě v hotovosti alespoň pro nejbližší měsíce zůstává i v Havířově, kde letos na MHD dopláceli 128 milionů korun. Osmnáct korun budou cestující nadále platit v Novém Jičíně. Tam doplatek za 290 tisíc cestujících v MHD vyšel radnici na 7,7 milionu korun.
16. září 2023 |

