Ostrava hledá architekta pro velkou modernizaci hlavního nádraží

  13:22
Ostravské hlavní nádraží a jeho okolí čekají rozsáhlé rekonstrukce. Patří mezi ně například přestavba železničního uzlu Ostrava, jehož investorem je Správa železnic, či modernizace prostoru před železniční stanicí, kterou bude financovat město.

Pohled na prostor před výpravní budovou s nyní už neexistující kašnou | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Architekta a projektanta přednádraží chce Ostrava podle náměstkyně primátora Hany Tichánkové vybrat nikoliv podle nabídnuté ceny, ale podle toho, jak jeho řešení komisi zaujme. Důvodem je snaha radních sladit projekt přednádraží s modernizací ostravského železničního uzlu.

Ten plánuje Správa železnic (SŽ) rekonstruovat od Polanky nad Odrou, přes nádraží Ostrava-Svinov, hlavní nádraží až po železniční most přes řeku Ostravici, což je podle mluvčího SŽ Dušana Gavendy investice přesahující 25 miliard korun.

„Chceme tu zvýšit kapacitu a rychlost vlakové přepravy, včetně vyššího pohodlí a bezpečnosti pro cestující,“ uvedl Gavenda. „V nádražní budově plánujeme odstranit nadchodové lávky. Místo nich spojíme budovu s novými nástupišti podchody s eskalátory, jež vyústí v prostorách přednádraží. Propojené budou i s podzemním parkovištěm,“ řekl Gavenda.

Z ostudy bude pýcha, dělníci mění prostor před nádražím v Ostravě

Na zpracovatele studie, jak by měl prostor před výpravní budovou vypadat, vypsalo město veřejnou zakázku již v roce 2021. Podmínky, co vše musí studie obsahovat, sepsali architekti Městského ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA), kteří spolupracovali i při výběru vítěze.

„V zakázce tehdy uspěla společnost Casua, která ze všech přihlášených nejlépe popsala přístup, se kterým by proměnu řešila,“ uvedla mluvčí MAPPA Zuzana Kotyzová. „Její tým v návrhu navazuje na podchody, které podle projektu Správy železnic povedou na nástupiště, a kultivuje je do pocitově bezpečnější podoby,“ doplnila.

Součástí návrhu je i podzemní parkoviště či bezbariérový přestupní terminál městské hromadné dopravy v blízkosti nádraží.

Studie byla podle Kotyzové později rozpracována do investičního záměru a debatovat o ní mohli v srpnu 2022 s architekty i obyvatelé města.

Poté aktivity týkající se renovace nádraží utichly. „Zřejmě proto, že tehdy nebylo dost relevantních dat a podkladů k vyhlášení architektonické soutěže,“ uvedla Tichánková. Dnes má podle ní město informací dost a chce, po dohodě s MAPPA, vybrat architekta a projektanta osobním výběrem.

Moravskoslezský kraj čeká stavba kostky, pavilon tučňáků, volby i MS v hokeji

„Důležitá je pro nás časová souhra se zmíněnou rekonstrukcí železničního uzlu. Pokud se nesladíme se Správou železnic, hrozí odklad této investice na neurčito,“ zdůvodnila Tichánková.

Začátek realizace obou investičních akcí zatím nikdo netuší. Vše závisí na získání souhlasu Moravskoslezského kraje.

„Žádost o územní rozhodnutí pro danou stavbu řešíme od prosince 2023, kdy nám Správa železnic předložila doplňující údaje, které jsme si vyžádali. Vzhledem k rozsáhlosti stavby nelze nyní uvést, v jakém časovém horizontu rozhodnutí vydáme,“ uvedla mluvčí kraje Nikola Birklenová.

Pokud získá souhlas, SŽ připouští, že by mohla zahájit stavbu v roce 2028, město o konkrétním termínu nehovoří.

Budova hlavního nádraží byla postavena v bruselském stylu v letech 1966 až 1974 podle projektu Lubomíra Laciny a Vlasty Douši. Za téměř 50 let se dočkala několika dílčích změn. Aktuální podobu získala v roce 2013, kdy byla propojena se zastávkami městské dopravy.