Můstky ve Frenštátě získaly první dotaci, lanovka na Pustevny zůstane stejná

  10:10
Dvě plánované rekonstrukce známých staveb v beskydské oblasti okolo Frenštátu pod Radhoštěm zřejmě budou mít značně rozdílný vývoj. Zatímco stále oddalovaná přestavba můstků pro skoky na lyžích se začala konečně připravovat, tak už zastaralá sedačková lanovka z trojanovické Ráztoky na beskydské sedlo Pustevny zůstane asi řadu dalších let bez výraznějších změn.

Skokanský můstek ve Frenštátě pod Radhoštěm | foto: Z publikace Novojičínsko z nebe

Areál Jiřího Rašky v lokalitě Horečky na okraji Frenštátu patřil k nejmodernějším skokanským areálům, kde soutěžili nejlepší světoví závodníci. To je však už minulostí a areál chátrá.

„Ale snad už nás čekají lepší časy. Od kraje jsme získali více než milion korun na projekt přestavby malých můstků, za což jsme moc rádi. Chceme pak brzy získat i stavební povolení,“ nastínil předseda frenštátských skokanů na lyžích Roman Klíma.

Přiblížil, že podle prvotních plánů chtějí dva nejmenší můstky K9 a K20 zbourat a poté postavit nové v blízkosti můstku K45.

Jako v Innsbrucku. Skokanský můstek ve Frenštátě nově září do dáli

Areál se tak zmenší, což by podle Klímy vytvořilo prostor pro kdysi plánovanou střelnici biatlonového okruhu.

„Samozřejmě můstky už musí splňovat současné požadavky,“ dodal Klíma, který věří, že se letos podaří získat peníze i na projekt přestavby velkých můstku K45 a zejména K90, jedné z frenštátských dominant. „A jak už budeme mít projekt a stavební povolení, tak hodně věřím, že se podaří někde najít i peníze na samotné stavby,“ zůstává Klíma optimisticky.

Celkové náklady na modernizaci areálu se pohybují v řádech stovek milionů korun a blíží se k miliardě.

Firmu na opravu schodů se nedaří najít

Vedení Frenštátu chtělo přes léto plošně opravit schody podél doskočiště. „Jenže do výběrového řízení se přihlásila jen jedna firma s nabídkou značně vyšší, než jaké byly naše představy. Takže jsme soutěž zrušili a nyní vypsali novou,“ vysvětlil starosta Frenštátu pod Radhoštěm Jan Rejman.

Případná vítězná firma by pak schody opravila někdy v příštím roce.

Na rozdíl od můstků není u lanovky na chystanou modernizaci už ani pomyšlení. „Současné náklady ve výši asi 250 milionů korun nedávají z ekonomické stránky smysl, bez dotace se přestavba lanovky neobejde,“ konstatoval ředitel společnosti Pustevny Petr Lessy.

Výměnu otevřených sedaček za kryté kabinky a další úpravy proto provozovatel odložil na neurčito. „Stavební povolení se nám podařilo prodloužit do roku 2028,“ podotkl Lessy.

Lanovka? Stará dáma v nejlepší kondici

Někteří přepravu pustevenskou lanovkou přirovnávají k zážitkovým jízdám, zvláště pak při nepřízni počasí. Někteří to myslí jako kritiku, ale existuje i dost hlasů, že kryté kabinky takové kouzlo nemají.

Lessy ujišťuje, že lanovka je bezpečná. „Máme nový motor i převodovku, měníme sedačky, vše se pravidelně kontroluje. Jak říkáme, lanovka je stará dáma v nejlepší kondici.

„Jízdné se oproti loňsku zvýšilo o dvacetikorunu, například zpáteční jízdenka vyjde na 290 korun. „Díky novým turniketům lidé mohou ušetřit zakoupením jízdenky v novém e-shopu na našem webu. Navíc má půlroční platnost, takže pokud nevyjde počasí, tak lze jízdu bez problému odložit,“ řekl Lessy.

Sedačková lanovka vznikla už v roce 1940, díky čemuž získala evropský primát. První modernizaci podstoupila v 50. letech, zásadní přestavbu pak v letech 1983 až 1986, kdy získala novou spodní stanici a délku 1 637 metrů. Od roku 2017 funguje nová horní stanice.

Tristní stav skokanských můstků v Harrachově v roce 2020:

15. července 2020

Autor: