Další spor mezi ekology a ŘSD vypukl kvůli ekoduktu nedaleko Jablunkova

  11:28
Více než patnáct let čekají ekologové a možná i zvěř v Beskydech na splnění slibu výstavby ekoduktu, který dala na podzim roku 2006 česká vláda v rámci jednání o příchodu automobilky Hyundai. Součástí pobídek korejské automobilce byl totiž i příslib výstavby kvalitní silniční sítě v okolí Nošovic, včetně dopravního napojení na Slovensko.

Vizualizace ekoduktu na Jablunkovsku nad silnici I/11. | foto: Ředitelství silnic a dálnic

A jeho součástí měl být právě i ekodukt, umožňující nejen velkým šelmám rozumný přechod silnice I/11 na Slovensko dělící v oblasti Jablunkovského průsmyku Moravskoslezské a Slezské Beskydy.

Ekodukt doposud nestojí, podobně jako například velká mimoúrovňová křižovatka s napojením na dálnici D48 u Nošovic. Obchvat Frýdku-Místku i dokončení obchvatu Třince - jeho napojení na D48 u Třanovic - se už alespoň staví. Částečně dokončeny by možná mohly být ještě do závěru tohoto roku.

Záležitosti okolo šelmochodu na Jablunkovsku - plánovaného ekoduktu - se začaly hýbat teprve v posledních měsících.

Výjimku ze zákona, umožňující jeho stavbu, vydal na konci července Krajský úřad Moravskoslezského kraje. ŘSD tak může začít chystat stavbu.

Podle zástupců ekologické organizace Děti Země se zpožděním několika let. „Ekodukt nad silnicí I/11 měl být postavený už dávno. Proto nám není jasné, proč jeho výstavbu ŘSD ČR dlouhé roky bojkotuje, ačkoli má usnadnit hlavně migraci velkých šelem a losa,“ komentoval stav příprav předseda Dětí Země Miroslav Patrik. „Přitom ministerstva a Moravskoslezský kraj v listopadu 2006 podepsaly se spolky deklaraci o porozumění, takže ekodukt patří mezi prioritní stavby.“

Hotovo musí být do roku 2027

ŘSD obvinění z průtahů při přípravě stavby odmítá.

„Jako u všech staveb má proces přípravy nějaký vývoj, který ovlivňují lhůty, podklady, studie, schvalování a podobně,“ konstatoval Miroslav Mazal z týmu komunikace ŘSD.

„Doposud byly provedeny prohlídky lokality včetně vyhledávání a určení zaznamenaných druhů rostlin či živočichů, dále vznikl koncept dokumentů pro vydání společného územního i stavebního povolení a krajský úřad povolil zásah do biotopů.“

Konkrétnější, proč to vše trvalo více než patnáct let, ale nebyl.

Stavba musí být podle výjimky krajského úřadu dokončena do roku 2027. Kdy se začne stavět, zatím jasné není. „Přesnější termín zahájení stavby se bude odvíjet od průběhu veřejné zakázky na výběr zhotovitele,“ zmínil Mazal.

Spor i kvůli šířce šelmochodu

Rozpaky mezi ekology ale vzbuzují i samotné rozměry ekoduktu. „Nelíbí se nám, že šířka ekoduktu se dvěma oblouky má být v koruně jen 47 metrů. Přitom podle řady nezávislých posudků, naposledy z roku 2009, by měla být kolem 80 metrů,“ konstatoval předseda Dětí Země.

Podle zástupce ŘSD jde ale o kompromisní řešení. „Migrační průchod na ekoduktu bude mít v koruně šířku 47 metrů v souladu s dispozičním začleněním do zvlněného terénu za účelem překonání nejvýraznější migrační bariéry, silnice I/11,“ řekl Mazal.

Podle ŘSD by měla být stavba za 155 milionů korun bez DPH zahájena v roce 2024. Ani tady se ale obě strany neshodnou, ekologové chtějí, aby se začalo stavět ještě letos.