Plán na tramvajovou trať přes Porubu nezapadl, teď ho oživuje dopravní podnik

  17:26
Dopravní podnik Ostrava (DPO) poslal podklady pro zahájení posuzování vlivu na životní prostředí, takzvanou studii EIA, na stavbu tramvajové trati v Ostravě – Porubě. Jde už o třetí pokus, který opět vyvolává rozporuplné reakce.

Vizualizace části nové tramvajové trati v Ostravě-Porubě. | foto: Magistrát města Ostravy

Dvakrát totéž vracel Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Poprvé kvůli doplnění po připomínkách dotčených organizací i lidí žijících v okolí plánované stavby, podruhé pak na návrh zpracovatele posudku.

Po původním navrhovateli, ostravském magistrátu, nyní posílá další pokus Dopravní podnik Ostrava (DPO).

„Dopravní podnik Ostrava dokončil příslušné průzkumy, studie a vypracoval podklady potřebné pro oznámení záměru o posuzování vlivu dostavby tramvajové tratě v Porubě na životní prostředí,“ informovala mluvčí ostravského dopravního podniku Tereza Šnoblová.

Trasa nové tramvajové trati.

Stavba tramvajové tratě byla podle mluvčí už v původních plánech na stavbu sídlišť v rámci rozšiřování Poruby. „Dostavba tramvajové tratě pro 7. a 8. porubský obvod je spjata už se samotným vznikem sídliště v šedesátých letech minulého století,“ konstatovala mluvčí DPO.

Ne všichni se ale na možnou dostavbu tramvajové tratě těší. Jen k prvnímu zjišťovacímu řízení podalo své připomínky, vedle zainteresovaných úřadů a institucí, také několik desítek obyvatel ulic, kterými by tramvajová trať měla vést, včetně několika společnenství vlastníků či bytových družstev. A protestovali také členové spolku Prosíme, přemýšlejme.

„Nová EIA jako tragikomický pokus“

Ti zatím nevědí, jak se k nově podanému návrhu postaví. Návrh si musí nejprve prostudovat. „Nový záměr ještě nebyl zveřejněn, proto jej zatím nemůžeme komentovat,“ konstatovala předsedkyně spolku Markéta Vysloužilová. „Nejprve se s ním musíme seznámit, teprve pak se k návrhu můžeme vyjádřit.“

Už na začátku ledna ale vydali zástupci Porubské výzvy, sdružení proti stavbě tramvajové tratě napříč Pustkovcem, své výhrady vůči plánovanému podání nového oznámení.

„Nová EIA je tragikomickým pokusem Ostravy reinkarnovat zpackaný proces EIA z let 2018 až 2022, kdy nakonec sama Ostrava požádala krajský úřad o jeho ukončení,“ stojí mimo jiné na stránkách Porubské výzvy, zastupované navenek spolkem Prosíme, přemýšlejme. „Tramprojekt není ekologický, životní prostředí v našich ulicích zhorší. Tramvajovou dopravu nepotřebujeme, v našich ulicích popírá úctu k člověku i přírodě. Její budování nedává ani hospodářský smysl.“

„Kolejová doprava jako efektivní řešení“

Naopak podle zástupců dopravního podniku stavba nové trati smysl dává. „Každé město, které chce být perspektivní, využívá kolejovou dopravu jako efektivní řešení mobility občanů. Tramvaje poskytují cestujícím vysoký komfort přepravy a přispívají k vyšší bezpečnosti silničního provozu,“ konstatoval generální ředitel DPO Daniel Morys.

Dodal, že tramvaje jsou páteří veřejné hromadné dopravy v Ostravě. „Pro tuto lokalitu je právě toto řešení obzvláště potřebné, což potvrzuje i dopravní model, který je součástí aktuálních podkladů EIA,“ zmínil Morys.

Právě dopravní model přitom byl jedním z důvodů, proč dřívější studie EIA neuspěly.

V návrhu totiž byly mimo jiné využity i podklady z doby před zahájením provozu na Prodloužené Rudné. „Už jednou jsme podepisovali petici proti. Jezdí tady dobře autobusy, proč tedy stavět koleje,“ komentovala záměr dopravního podniku Anna Bačová žijící nedaleko Duhy.