iDNES.cz

Ostravský dopravní podnik prodal část pohledávek z pokut za jízdu na černo

  16:40
Dopravní podnik Ostrava (DPO) odprodal část pohledávek z pokut za jízdu na černo. U některých lidí to vyvolalo překvapení i kritické ohlasy. Podnik namítá, že se odprodej pohledávek vyplatí.

Cestující v MHD Ostrava občas kontrolují i takzvaní asistenti přepravy. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Na situaci upozornil na sociálních sítích například Daniel Hulle. „Ostrava pod vedením Macury nechala svůj dopravní podnik prodat 216 tisíc pohledávek, jednu za 195 korun, když mohla za ty, které jsou již v exekuci, získat 1 500 korun v rámci akce Milostivé léto. Tohle někdo považuje za péči řádného hospodáře?“ zeptal se Hulle.

Ostravský primátor Tomáš Macura se proti jeho slovům ohradil. „Nemíchejme jablka a hrušky. Ani jedna z prodaných pohledávek nebyla v exekuci, a tudíž je nelze uplatnit v rámci akce Milostivé léto,“ uvedl primátor. „A pro ilustraci, průměrný dlužník z této skupiny dlužil za patnáct a více pokut, tak si udělejte představu, koho chcete chránit. Normální je platit!“ vzkázal.

Generální ředitel DPO Daniel Morys potvrdil, že podnik prodal jen pohledávky, které nesplňují podmínky Milostivého léta a netýkají se dětí. „Máme asi čtyřicet tisíc pohledávek, které podmínky akce splňují, Milostivé léto podporujeme, ale zájem je zatím bohužel minimální,“ dodal. 

V poptávkovém řízení podnik oslovil pět firem. „Se svou nabídkou uspěla společnost CFIG Debt, která již pohledávky převzala. V minulosti DPO naposledy hromadně prodal pohledávky v roce 2013,“ připomněl Morys.

Podle něj dal již dříve podnik pokutovaným cestujícím opakovaně šanci uhradit výhodně pohledávky vzniklé za jízdu bez platného jízdního dokladu takzvanou amnestií, ale bez velkého úspěchu.

Na upomínky reaguje málokdo

„Na konci roku 2017 jsme oslovili 17 tisíc pokutovaných cestujících. Amnestie však tehdy využilo pouze 694 z nich,“ zmínil Morys.

Podotkl, že DPO se snaží každému cestujícímu přistiženému bez jízdenky poskytnout dostatek času na zaplacení dluhu. Ale přesto, že lidem závazky připomíná prostřednictvím zasílaných výzev, musí podnik nakonec část dluhů vymáhat soudně a exekučně.

„S tím jsou ale spojeny vyšší náklady a administrativa. Proto jsme se rozhodli část pohledávek odprodat,“ vysvětlil Morys. „Děkujeme všem cestujícím, kteří vědí, že platit v MHD je normální. Ale zároveň chceme dát jasně najevo, že jízdu na černo nemíníme tolerovat,“ dodal ředitel DPO.

zpět na článek