iDNES.cz

Tramvaje v Ostravě mají jezdit jako metro. Rychleji, ale s více přestupy

  8:16
Rychleji, přehledněji, ale s větším počtem přestupů by měli podle nového návrhu městské hromadné dopravy cestovat lidé v Ostravě. Nový systém popisují tvůrci jako „ostravské metro“. Týká se však především tramvajových linek.

Systém organizace tramvajových linek v Ostravě se změní. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Základem tramvajových spojů ve městě se mají stát tři páteřní linky, a to 1, 2 a 8, které pojedou ve špičce v tří- až pětiminutovém intervalu,“ sdělila mluvčí města Gabriela Pokorná. O víkendech se frekvence prodlouží na deset minut. Ostatní linky, kterých bude jen sedm, budou na páteřní spoje navazovat. Návrh nové tramvajové dopravy připravil Dopravní podnik Ostrava a Koordinátor ODIS. Úspory provozních nákladů vyčíslili autoři již pro rok 2024 na 50 milionů korun.

O termínu zavedení změn, které před několika dny zvedly mezi lidmi vlnu nevole, není zatím rozhodnuto. „V tuto chvíli otevíráme diskusi nad novým návrhem, který jsme zveřejnili na stránkách dopravního podniku. Než změny zavedeme, chceme, aby se s nimi cestující seznámili. Na případné podněty jsme připraveni reagovat a do návrhu je zapracovat,“ ujistil náměstek primátora pro dopravu Jan Dohnal.

Systém dopravy je zastaralý

„Současný systém linek, tedy to odkud kam jaká tramvaj jezdí, odpovídá době před deseti lety. Za tu dobu se změnila hybnost obyvatel i cestovní návyky a přepravní potřeby. Naše data o cestujících ukazují, že stávající nastavení systému není optimální. Zjednodušeně řečeno, někde jsou vozy přeplněné, jinde téměř prázdné,“ popsal Dohnal, proč v Ostravě změny v dopravě plánují.

Aby bylo cestování pohodlné, hovoří autoři o stoprocentní nízkopodlažnosti tramvají. Někteří lidé jsou ale k tomuto vyjádření skeptičtí. „Co mi pomůže nízkopodlažní tramvaj, když autobus, na který přesedám, schody má,“ připomínkoval plány Karel Sivý.

„Nový koncept je takové ostravské metro. Cestující nebudou potřebovat jízdní řád. Dostanou se na zastávku páteřní linky a tam jim už něco pojede,“ shrnul záměr autorů generální ředitel dopravního podniku Daniel Morys. Důležité je podle něj i posílení dvou autobusových linek zajišťujících přímé spojení mezi Ostravou-Jih a Porubou.

Bližší informace k novému systému DPO najdou zájemci na webových stránkách dpo.cz/ostravskemetro.

zpět na článek