iDNES.cz

Řidiči Dopravního podniku Ostrava hrozí stávkou, bojí se vyšší nehodovosti

  16:56
Odbory v Dopravním podniku Ostrava (DPO) jsou ve stávkové pohotovosti. Bouří se proti tomu, že od 2. ledna příštího roku čeká řidiče autobusů i trolejbusů tak velká změna, jakou nezažili dvacet let. Během směny budou muset vystřídat větší počet tras, proto se obávají, že ve stresu zaviní více dopravních nehod.

ilustrační snímek | foto: Dopravní podnik Ostrava

„Stávková pohotovost platí od 16. prosince,“ potvrdil Ivo Protivínský, předseda základní organizace odborového svazu Dosia v DPO. 

Odboráři vědí, že podnik musí šetřit, ale žádají, aby po optimalizaci řidiči autobusů a trolejbusů vystřídali maximálně tři linky za jednu směnu. Podle vedení by to ale nepřineslo kýžený efekt, tedy finanční úsporu.

„Řidiči mají za směnu vystřídat až sedm linek. Nejen že se jim zkrátí přestávky, když budou prázdným vozem přejíždět mezi konečnými. Ale mají strach, že kvůli stresu či neznalosti místních specifik přibude problémů i bouraček,“ řekl Protivínský. 

Protestní petici už podepsalo více než tři sta z téměř sedmi set řidičů, kterých se změna týká.

Ředitel DPO Daniel Morys chápe stávkovou pohotovost jako apel řidičů na vedení, že chtějí o situaci více komunikovat. Ujistil, že nechtějí na nikoho tlačit a snaží se vysvětlit důvody změny i její výhody.

Ředitel DPO: Častější nehody vinou rutiny

 Čím více linek řidič vystřídá, tím větší dostane příplatek za kilometr. „Řidičů si vážíme. Když to půjde, pokusíme se o kompromis, ale nelze vyjít vstříc všem. Jsou dva způsoby, jak řešit dopad koronakrize a výpadek letošních příjmů 120 milionů korun: buď zvýšením efektivity práce, nebo omezováním spojů a propouštěním řidičů. A my se rozhodli pro efektivitu, protože si chceme udržet cestující i řidiče,“ vysvětlil Morys s tím, že řidiči vystřídají v průměru čtyři linky za směnu.

Podotkl, že řidiči tramvají, kteří běžně střídají linky, a to hlavně v noci, kdy jezdí méně spojů, jsou vytížení na 70 procent, ale řidiči trolejbusů na 65 procent a autobusů jen na 62 procent, protože mají delší přestávky na konečné. 

„Nový systém bude spravedlivější. Ani vyšší nehodovost nečekáme. Naopak. Nehody častěji zaviní řidiči, kteří jezdí rutinně jednu linku,“ dodal ředitel.

zpět na článek