Konec papírových jízdenek v Ostravě platí, inspekce nezjistila diskriminaci

  8:18
Česká obchodní inspekce ukončila šetření podnětů, které poukazovaly na to, že Dopravní podnik Ostrava diskriminuje část cestujících nebo porušuje jiné předpisy. A dospěla k závěru, že antidiskriminační zákon městský dopravce neporušil, protože pro všechny cestující platí předem známá pravidla.

Papírové jízdenky do ostravské MHD jsou už jen historickou relikvií. | foto: Ivana Lesková, MF DNES

„Podnik zrušil prodej papírových jízdenek 31. prosince 2019. Informace o chystané změně prezentoval od poloviny roku 2018. Těsně před ukončením prodeje využívala papírové jízdenky necelá čtyři procenta přepravených osob při započtení dlouhodobého jízdného,“ připomněla mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jana Jelínková.

„Nyní mohou cestující hradit jednotlivé jízdné různými způsoby: prostřednictvím bezkontaktní platební karty, SMS jízdenky, papírové jízdenky 24hodinové i třídenní, karty ODIS či kreditní jízdenky,“ vysvětlila Jelínková, proč podle inspektorů nejde o diskriminaci.

Autor podnětu, Ostravan Radek Iwoniak, se závěry kontroly spokojený není. „Obrátím se na magistrát města a zastupitele. Ne každý může platit mobilem či bankovní kartou. A automatů na kreditní jízdenky je ve městě málo,“ řekl muž. 

Ale je rád, že mu inspekce dala za pravdu v tom, že Dopravní podnik Ostrava (DPO) porušil jiný zákon. Podle Jelínkové porušil zákaz používání nekalých obchodních praktik tím, že na automatu neuvedl podstatné informace o službě.

Pokuta za nekalé obchodní praktiky

„Cestující nebyl při zakoupení kreditní jízdenky předem informován o omezení její platnosti na 180 dnů, ani o převodu zůstatku z platné kreditní jízdenky na novou za poplatek 50 korun. Za to dostal dopravní podnik pokutu 20 tisíc korun,“ dodala mluvčí ČOI.

Ředitel DPO Daniel Morys řekl, že pokutu zaplatili a chybu hned napravili. „Jsem rád, že ČOI prověřila celý náš systém placení jízdného, prokázala, že koncept kreditních jízdenek není diskriminační, a při tak velké změně odhalila jen drobné nedostatky,“ uvedl Morys.

Podotkl, že na automaty informace už doplnili, jinde byly. „Kromě toho jsme zjistili, že kreditní jízdenka z tvrzeného papíru s čipem vydrží déle, proto jsme její platnost prodloužili na rok. Kdo si zůstatek převede sám na internetu nebo v automatu, neplatí za to nic,“ dodal ředitel s tím, že nedávno instalovali nové jízdenkomaty, ale kreditní jízdenky lze koupit i u řady prodejců.