Sbírka pro pozůstalé strojvedoucího vynesla milion. SŽ kontroluje přejezdy

  6:30
Smutek, ale i spokojenost. Takové pocity nyní vnímají zakladatelé sbírky pro pozůstalé po třicetiletém strojvedoucím Daliboru Ž., který zemřel v lednu v Dolní Lutyni na Karvinsku při srážce rychlíku s tahačem převážejícím vrtnou soupravu. Správa železnic začala s kontrolou takřka devadesáti přejezdů.

Hasiči odklízejí hrozivé následky železničního neštěstí u Karviné, stav lokomotivy dokládá ničivé účinky nárazu do valníku s vrtnou soupravou. (24. ledna 2024) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Na transparentním účtu se do konce března, kdy se sbírka uzavřela, nashromáždilo 1 025 000 korun.

„Neměli jsme stanovenu konkrétní cílovou částku, výsledek nás však těší. Život našemu kolegovi to sice nevrátí, ale snad nějak pomůže jeho nejbližším,“ zhodnotil Jiří Streit, předseda Federace strojvůdců v Bohumíně, kde sbírku založili.

Tento týden strojvedoucí předali výtěžek matce zemřelého. „Ona zařizovala poslední rozloučení, takže sbírka patří jí. Co s penězi udělá, je jen na jejím rozhodnutí,“ podotkl Streit.

Nastínil, že původně byla sbírka míněna jako možnost výrazu kolegiality strojvedoucích, ale přidalo se i mnoho dalších lidí. „To nás moc potěšilo,“ podotkl Streit.

Trosky lokomotivy a prvního vagonu stále leží u trati, než je prozkoumají znalci. (4. dubna 2024)

Po nehodě mnozí poukazovali na to, že osudný železniční přejezd je nerovný a nákladní auta přes něj přejíždějí s velkými obtížemi. Ostatně zástupci firmy převážející vrtnou soupravu zmiňovali, že tahač se na přejezdu zaklínil, a než řidič problém vyřešil, objevil se rychlík. A šoférovi zůstal čas jen na útěk.

Ministr dopravy Martin Kupka proto zveřejnil, že nechá zkontrolovat takzvané výškové profily přejezdů, u nichž existují pochybnosti, zda splňují náležité parametry.

Vyhodnocení stavu přejezdů na konci května

„Na sklonku února skončilo vlastní geodetické zaměření železničních přejezdů. Jednalo se o vybraných 89 přejezdů na koridorových tratích,“ sdělila nyní mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Doplnila, že nyní se zabývají takzvaným projekčním zpracováním, tedy zakreslením přejezdů a silnic. „Samotné vyhodnocení nasbíraných materiálů předpokládáme v závěru května,“ konstatovala mluvčí Správy železnic.

Co se v Dolní Lutyni stalo

Na železničním přejezdu na trati mezi Ostravou a slovenskou Žilinou se v katastru obce Dolní Lutyně na Karvinsku ve středu 24. ledna 2024 v 5:43 hodin střetl rychlík Ostravan s tahačem převážejícím vrtnou soupravu.

Zemřel 30letý strojvedoucí, dvacet cestujících bylo zraněno. Škoda se odhadovala na necelých čtyřicet milionů korun.

Vyšetřováním se zabývá Policie ČR a Drážní inspekce, podle dostupných informací nebyl zatím nikdo obviněn.

Poblíž místa nehody ještě zůstávají trosky lokomotivy a prvního vagonu, a to kvůli dalšímu zkoumání znalců. Vraky před dalším poničením nebo případnými krádežemi kovů nepřetržitě hlídá ochranná služba.

Jak pokračuje vyšetřování, není známo. V době šetření nesdělujeme žádná průběžná zjištění,“ vysvětlil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Neměl šanci přežít

Soudě podle obvyklé délky prověřování podobných případů lze závěrečnou zprávu inspekce očekávat nejdříve někdy na konci roku.

Mladý strojvedoucí měl v osudný den obrovskou smůlu. Několik let jezdil na kratších tratích, toužil však po dálkových linkách.

Když se mu to splnilo, měl údajně velkou radost. A osudná jízda Ostravanem byla jedna z jeho prvních. Navíc jen zaskakoval za staršího kolegu a ke všemu osudovému se měl několik kilometrů dále v Bohumíně vystřídat s dalším strojvedoucím.

Strojvedoucí Streit místem srážky projížděl nedlouho předtím. „Tma a mlha, nebylo tehdy vidět skoro na krok,“ poukázal na to, že mladý kolega neměl šanci vlak zpomalit, natož snad dokonce zastavit.

24. ledna 2024

Autor: