Mosty i zvlněná vozovka. Nutné opravy brzdí dálnici D1 na Ostravsku

  18:32
Velké dopravní staveniště přes léto připomíná dálnice D1 u Ostravy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tam opravuje mosty a zpomalení je nutné i na zvlněné vozovce přímo v Ostravě.

Stavebníci například pokračují v opravách mostu mezi Bravanticemi a Velkými Albrechticemi na Novojičínsku. Po otevření směru na Ostravu se nyní přemístili na opačný směr, tedy na Olomouc.

Jak uvedl moravskoslezský mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miroslav Mazal, druhá etapa opravy mostu přijde na zhruba 170 milionů korun, práce probíhají i během víkendů a svátků. „Takže dodržujeme plánovaný harmonogram,“ konstatoval mluvčí ŘSD.

Úsekem denně projíždí 28 tisíc automobilů, zhruba čtvrtina z toho jsou vozy nad 3,5 tuny, tedy těžká nákladní doprava.

Jak sdělil stavbyvedoucí Vít Slováček z firmy M - Silnice, nyní se provádějí betonáže říms, izolace odvodňovacích žlabů a repase ložisek a dilatačních závěrů. „Plánované otevření celého úseku v obou směrech je stanoveno na konec září a se zpožděním nepočítáme,“ konstatoval stavbyvedoucí.

Dodal, že opravy už byly nutné, a to zejména kvůli neutěšenému stavu izolace natažené při stavbě tohoto dálničního úseku zhruba před patnácti lety. „Vznikaly už výtluky a do mostu zatékalo, což konstrukci poškozovalo,“ poznamenal.

Problémy byly také s mostními dilatačními spárami, protože každý přejezd přes ně znamenal poměrně vysokou hlučnost. „Slyšitelnou až k nám do obce. Nejhorší to bylo při bezvětří,“ posteskl si starosta Bravantic Rudolf Němec.

Zdůraznil, že ve spárách byl zřejmě uvolněný i nějaký plech, protože přejezdy byly extrémně hlučné.

Ani po opravě se hluku z dálnice obec zcela nezbaví. „Podle zadávací dokumentace jsme dilatační závěry repasovali, takže k určitému ztišení dojde, protože byly vyměněné distanční gumy, závěry jsme promazali, prostě na nich udělali velký servis,“ popsal stavbyvedoucí Sedláček. „Ale systémově zůstaly stejné. To znamená, že nejde o nejmodernější současný systém tichých závěrů.“

Jinak by rekonstrukce trvala déle a bylo o dost dražší.

Další dopravní svízel v Ostravě. Začne se opravovat dálniční přivaděč

Starosta připustil, že situace se zlepšila. „Přenášení hluku z přejezdů mostu do obce už není tak intenzivní,“ konstatoval Němec.

Most je dlouhý 650 metrů. „Pracujeme nejen na něm, ale opravujeme i takzvaná předpolí mostní konstrukce, což je dalších 420 metrů konstrukce,“ připojil mluvčí ŘSD.

Další práce začnou od srpna na jiném dálničním mostě mezi Bohumínem a Ostravou u Vrbického jezera. I tam se bude dočasně jezdit jen v jednom pruhu v každém směru. „Staré závěry už dosluhují, vyměníme je za modernější, které lépe zvládají změny teplot a zatížení,“ uvedl Mazal.

Do poloviny září tam dělníci vymění mostní závěry, opraví části nosné konstrukce, položí nový asfaltový koberec a zkontrolují vybavení mostu, například svodidla a odvodnění.

Soudy kvůli zvlněné dálnici stále neskončily

Možná ještě v létě pak začnou opravy zvlněné dálnice při průjezdu Ostravou. Na některých místech je přikázané zpomalení na osmdesátku, v jednom místě je doporučená zvláště při dešti dokonce jen šedesátka. Jinak hrozí skok a někdy až náraz podvozku o vozovku.

„Máme hotový projekt, nyní hledáme zhotovitele,“ řekl už dříve České televizi republikový mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Upozornil, že půjde jen o provizorní opravy zajišťující bezpečnost. Soudy s firmami, které dálnici stavěly a údajně použily nevhodný materiál do podloží, který bobtná, totiž stále ještě zcela neskončily.

Autor: