„Přes 87 procent respondentů využívá AI pro vytváření, úpravu nebo překlady textu. Následuje analýza dat, zhruba polovina oslovených ji využívá i při kreativní spolupráci,“ přiblížil Dřímalka výsledky průzkumu mezi téměř 600 firmami v rámci celé republiky, který si společnost Aibility zpracovala.
„Hlavní bariérou je stále nedostatek know-how, následují obavy z IT bezpečnosti, “ doplnil.
Právě kvůli obavám z bezpečnosti je při práci s AI ostravská vodárenská společnost SmVaK zatím opatrnější. „Používání veřejných chatů AI máme ve firmě z bezpečnostních důvodů zablokováno. Slouží nám ale firemní chatovací nástroj, který bude zřejmě využíván také u nové telefonní ústředny pro služby zákazníkům,“ vysvětlil Marek Síbrt, mluvčí SmVaK.
Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už píše dopisy ministrům |
Kontakt se zákazníky zprostředkovává už od září AI ve společnosti Heimstaden. „Namísto klasické tlačítkové volby na zákaznické lince nyní úvodní část hovoru před samotným spojením s živým operátorem zajišťuje virtuální asistent Karel,“ vysvětlila mluvčí Heimstaden Kateřina Piechowicz. „Chceme, aby jednoduché dotazy a požadavky klientů do budoucna řešil zcela sám, bez asistence živého kolegy.“
S dobrými zkušenostmi při práci s umělou inteligencí se už chlubí také v mošnovské letecké opravně Job Air Technic.
„Už několik měsíců využíváme systém postavený na využití umělé inteligence a strojového učení k výraznému zefektivnění procesů při servisu a opravách dopravních letadel,“ konstatoval Jaroslav Martínek, mluvčí Job Air Technic.
Pomoc s překlady dlouhý textů z angličtiny
Dodal, že dokáže předpovídat možné servisní úkony i potřebu materiálů a nástrojů, alokovat lidské zdroje a celkově tím významně zefektivnit proces údržby letadel.
Opavská společnost Model Obaly počítá s AI při pomoci s údržbou. Pro její výuku potřebují hlavně data. „Proto v našich provozech instalujeme různé chytré měřicí systémy, které sbírají data v reálném čase,“ vysvětlil generální ředitel Model Obaly Josef Chalupný.
Ve společnosti Vítkovice Steel pomáhá umělá inteligence například s analýzami textů s legislativní tematikou EU v angličtině. A plánují tam i zapojení AI do výroby.
„Aktuálně pracujeme na projektu, kdy by AI měla kontrolovat povrch materiálu výrobků pomocí kamer. AI bude kontinuálně vyhodnocovat kvalitu povrchu u všech výrobků daného provozu,“ přiblížila plány firmy její mluvčí Jana Dronská.
Řemeslníky umělá inteligence nenahradí, na všeobecných oborech se jí bojí |
Přednosti umělé inteligence ale stále častěji ulehčují práci i na úřadech. Jde to ale pomalu. „V České republice vědomě využívá řešení založená na umělé inteligenci necelá pětina obcí,“ konstatoval Petr Halada, místopředseda Sdružení místních samospráv ČR.
Podle odpovědí na otázky MF DNES je v regionu zatím nejdále krajský úřad.„Robotizaci využíváme u zhruba šedesáti procesů. Nejčastěji robot vytváří a odesílá e-maily a dopisy včetně jejich zavádění do spisové služby,“ přiblížila mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová. „Umělá inteligence se uplatňuje i u automatizované distribuce došlé pošty, robot předává zprávy s úspěšností 97,7 procenta.“
Jako spíše prozatímní oťukávání označil využívání AI mluvčí opavského magistrátu Roman Konečný. „AI používáme například na korektury nebo vyhledávání informací, Městská policie Opava zase s AI tvoří ilustrace k postům na Facebooku,“ prozradil.
V Krnově pomáhá občanům vyhledávat informace na webu města chatbot Chetty. „Stále jej musíme učit. Sledujeme statistiky, na co se lidé ptají, pokud Chetty odpoví špatně nebo neumí odpovědět, snažíme se ho k informacím nasměrovat,“ prozradila mluvčí krnovské radnice Dita Círová.
24. května 2024 |