Kořenovská zubačka osiří, nejstrmější železnici v Česku čekají půlmiliardové opravy

  10:42
Nejstrmější železnice v Česku na pomezí Jizerských hor a Krkonoš se uzavře. Od úterý 15. dubna do 31. října 2025 bude jedinečná ozubnicová trať na Jablonecku, známá jako Kořenovská zubačka, zavřená. Čeká ji kompletní obnova za více než 447 milionů korun. Historické vlaky se na oblíbenou „Zubačku“ vrátí nejdříve v listopadu.

Historické jízdy po Zubačce jsou vděčnou příležitostí všech šotoušů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Při práci půjde často o milimetry. „Mezi nejnáročnější práce se řadí montáž železničního svršku s ozubnicovým pásem. Při pokládce pražců se zároveň montuje i ozubnicový pás, práce se proto musí provádět koordinovaně a s přesností na milimetry,“ zdůraznila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová, podle níž se poslední velká oprava na trati uskutečnila v 60. letech minulého století.

„Některé z dílů této unikátní trati se zachovají a převedou do sbírky Národního technického muzea a dalších institucí,“ prozradila.

Správa železnic koncem roku 2023 kvůli špatnému technickému stavu zakázala provoz ozubnicových lokomotiv na Zubačce, a to až do skončení rekonstrukce. Ta má zlepšit celkový stav trati, jež nemá v Česku obdoby, i bezpečnost provozu.

10. listopadu 2023

Byť se některé stavební práce rozjely už loni, po zahájení výluky začnou ty hlavní. V současné době je v okolí trati vyřezaný porost, zanedlouho stavbaři začnou odstraňovat zmíněný železniční svršek a opravovat tunely. Jejich pozornosti neujde Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku. Dále zajistí odvodnění a sanaci skalních zářezů, budou renovovat šest přejezdů a opravovat nástupiště v Desné, Dolním Polubném a v Kořenově.

První jízda v listopadu

„Dojde také k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela,“ oznámila Správa železnic.

Zubačka je v provozu od roku 1902, ozubnicové lokomotivy díky ní překonávají na 6,7 kilometrech výškový rozdíl 235 metrů. Přičemž při extrémním stoupání dosahuje sklon na trati hodnoty 58 promile.

Historické jízdy po Zubačce jsou vděčnou příležitostí všech šotoušů.

„Do října by měly být všechny plánované opravy hotovy a od listopadu by se na celou trať měly vrátit jak pravidelné, tak historické vlaky. První jízdu s ozubnicovou lokomotivou plánujeme na sobotu 1. listopadu,“ uvedla Železniční společnost Tanvald, která tamní provoz historických vlaků zajišťuje.

Cestující, kteří musí letošní sezonu oželet oblíbené nostalgické jízdy, mohou i během výluky navštívit Muzeum ozubnicové dráhy, Výtopnu v Kořenově nebo Důlní vláček.

Polsko výluky využije

Rozsáhlou stavbu má na starosti litoměřická společnost Chládek a Tintěra, Zubačka se obnovuje s pomocí přeshraničního projektu Obnova úseků trati Tanvald – Sklarska Poreba, který spolufinancuje Evropská unie.

„Výše dotace, kterou Správa železnic obdrží z Evropského fondu pro regionální rozvoj, dosáhne 11,995 milionu eur. Dotace pro Dolnoslezské vojvodství, které je polským partnerem projektu, bude ve výši 3,45 milionu eur,“ informovala Správa železnic. Stavba je koordinována s polskou stranou, která v úseku od státní hranice do stanice „Szklarska Poręba Górna“ vymění kolejnice a zabezpečí železniční přejezdy.

Na sérii výluk, které omezí železniční provoz na Liberecku, upozornily cestující také České dráhy. V dotčených úsecích budou dopravu zajišťovat autobusy.

„Provoz autobusů náhradní dopravy je organizován dle výlukových jízdních řádů, které jsou k dispozici na webu Českých drah a v dotčených stanicích. Informace cestující získají také v mobilní aplikaci Můj vlak nebo na zákaznické lince Českých drah 221 111 122,“ informovaly Dráhy.