iDNES.cz

Na trať z Liberce do Jablonce se tramvaje vrátí později, oprava se prodraží

  16:14
Až na konci září by se měla na nově položené koleje vrátit tramvaj v úseku mezi Vratislavicemi a Jabloncem. Na trati se objeví také jedna česká rarita - společný přejezd vlaku a tramvaje.

Ne v červenci, ale na konci září. A přibližně o deset procent dražší náklady. Taková je v kostce průběžná zpráva o stavu stavebních prací na tramvajové trati z Liberce do Jablonce nad Nisou.

Na úseku z konečné stanice ve Vratislavicích na konečnou v Jablonci budou jezdit výlukové autobusy déle například kvůli vysokým cenám oceli.

„Prodloužení stavby a její lehké prodražení zavinila pandemie covidu, válka na Ukrajině a s ní spojené inflace nebo enormní nárůst cen oceli na koleje. Museli jsme proto přistoupit k úpravám některých smluv. Protáhly se ovšem i nějaké věci kolem stavebních řízení a některé výkupy nemovitostí,“ popsal Petr Židek, náměstek libereckého primátora a předseda dozorčí rady Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ), který má rekonstrukci na bedrech.

Jedna z největších stavebních akcí v novodobé historii obou sousedních měst vyjde zhruba na 900 milionů korun bez DPH. Asi 622 milionů by měla pokrýt dotace z ministerstva dopravy. „Myslím, že se nám prodražení podařilo udržet na uzdě, je to v rezervě, se kterou jsme i počítali,“ dodal Židek.

Provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička upozornil, že jde o technicky velmi náročnou stavbu. „Je potřeba si uvědomit, že se skládá ze 128 stavebních objektů a k tomu dalších dvacet zajišťuje ČEZ distribuce, což nám může ještě trochu zkomplikovat život,“ řekl Lavička s tím, že doufá, že se vše stihne do letošního 30. září.

Podle něj se aktuálně na trati například pokládají další koleje, tahají kabely a dodělává se lávka nedaleko zastávky Kyselka. „Dělají se povrchy na vozovkách a v Jablonci se pak zřizuje signalizace,“ doplnil ředitel s tím, že se pracuje současně na čtyřech úsecích.

Trať se posune až o šest metrů

Vozy na nejdelší meziměstské tramvajové trati v republice budou nově v celém úseku jezdit na širším rozchodu kolejnic 1435 milimetrů. „Kompletně se také vyměnila celá trať, částečně se i přetrasovala. V některých místech je posunutá o pět šest metrů. Pod ní je třeba kanalizační stoka z Jablonce do liberecké čističky, u ní se kompletně musela prodloužit její životnost,“ upozornil Lavička.

„Poslední rekonstrukce v sedmdesátých letech ani nebyla rekonstrukcí, to se jen vyměnily koleje a předělaly výhybny. My ovšem musíme splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, proto ty přeložky a podobně, dodal Lavička s tím, že trať už byla v hledáčku drážní inspekce.

Kraj chce prodloužit trať meziměstské tramvaje, Jablonci dá více peněz

Na trati se objeví i jedna celorepubliková rarita. U bývalého vlakového nádraží v Proseči vznikne společný přejezd vlaku a tramvaje osazený závorami.

Lidé tak budou moci snáze přestupovat z jednoho hromadného dopravního prostředku na druhý. Nejbližší podobný přejezd je podle Lavičky až v Německu, v Česku nic takového není.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955. Za rok přepraví téměř milion cestujících. Její obnova započala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města.

V Jablonci plánují v příštích letech ještě prodloužení trati o dalších zhruba 800 metrů na nový dopravní terminál v dolním centru města. Náklady odhaduje dopravní podnik na přibližně 280 milionů korun.

Autor:
zpět na článek