Severočeské muzeum mění označení, nová MUZA má přivést návštěvníky z hor

  10:56
Severočeské muzeum v Liberci se přihlásí k nové vizuální identitě. Přímočařejší MUZA má oslovit návštěvníky ze vzdálenějších míst, pro něž je nynější název nesrozumitelný nebo zavádějící.

Severočeské muzeum v Liberci navštěvuje kolem pěti tisíc lidí týdně. | foto: Roman Čejka, MF DNES

Namísto Jizerských hor, které jsou přeplněné návštěvníky, by mohli turisté objevovat i potenciál Liberce. Přeje si to ředitel Severočeského muzea v Liberci Jiří Křížek. Pod jeho vedením krajská instituce brzy přijme označení MUZA – muzeum zážitků. Vizuální transformace potrvá asi dva roky.

Severočeské muzeum historicky používalo zkratku SM, což Křížkovi připomínalo spíše poznávací značku Semil nebo svaz mládeže. Veřejným prostorem nadto chaoticky vířily zkratky jako SČM, SML nebo SVČ.

„Po zadání slova ‚severočeský' do vyhledávače Google se objeví 1 240 000 odkazů, přičemž na prvním místě jsou Severočeské vodovody a kanalizace, což hovoří za vše. Na ‚severočeskost' příliš turistů do našeho muzea zkrátka nenalákáme,“ říká ředitel s nadsázkou.

Obavy, že by si návštěvníci libereckou MUZU pletli se stejně pojmenovanými muzei na Maltě, v Izraeli nebo Itálii, považuje za bezdůvodné. Jsou totiž daleko a mají odlišnou náplň. Komplikace by ale mohly nastat při skloňování nového názvu. Přesto doufá, že se MUZA v hovorové mluvě zabydlí. „Máme pevná pravidla, jak označení MUZA graficky používat. A čeština je velmi kreativní a hravý jazyk,“ myslí si Křížek.

Bez propagace

Doposud muzeum řešilo hlavně obsah a to, co veřejnosti nabídne. Ať už byla řeč o nových expozicích, technickém vybavení nebo návštěvnickém servisu. Propagaci se ale prý téměř nevěnovalo.

„Rekonstrukce a modernizace muzea se povedla, úspěšnost akcí po otevření v roce 2021 roste, ale doposud jsme cílili hlavně na lokální a regionální publikum,“ přiznává ředitel, pro nějž je nová vizuální identita důležitým tématem.

Momentálně instituci navštěvuje kolem pěti tisíc lidí týdně, což považuje za velmi slušný výsledek. Přesto by mohli - aniž by se snížil komfort či utrpěla kvalita zavedeného servisu - přivítat návštěvníků ještě víc.

„MUZA je a bude hlavně o kvalitě našich služeb. Ke změně názvu nás přivedla podrobná marketingová analýza, kterou pro nás zajistil Liberecký kraj prostřednictvím Lipo.ink,“ prozrazuje Jiří Křížek. Z ní vyplynulo, že pokud se chce muzeum rozvíjet, mělo by se zabývat i svou vizuální identitou.

Přerod potrvá do roku 2026

Ze 44 zájemců, kteří se přihlásili do soutěže o nový vizuál, vybrali nakonec porotci jednohlasně návrh studia Sudetype. V červnu se uskuteční první výstavy pod novou hlavičkou, návštěvníky ale čeká přechodné období, aby změně přivykli.

„Když se bude vše dařit, odhaduji, že bychom v roce 2026 mohli být s transformací hotovi,“ shrnuje Křížek. „Těším se na to, protože zvítězil promyšlený a originální návrh, který je velmi jednoduchý a zároveň nabízí mnoho možností, jak s ním do budoucna dál pracovat,“ dodává.

Možný problém představuje financování zamýšlených změn. Aby se muzeum vymanilo z věčných improvizací a amatérismu, musí podle Křížka docílit stabilního financování na poli marketingu. Dosud byly prý výdaje na marketing a propagaci minimální.

„Projekt na změnu vizuální identity financujeme převážně z externích dotací kraje a ministerstva kultury, jinak bychom se nehnuli z místa,“ komentuje ředitel muzea, který v tomto ohledu věří v podporu kraje. „Když jsem přišel v roce 2011 do muzea, byly celkové roční výdaje na výstavní a propagační činnost směšných 50 tisíc korun. Až v souvislosti s rekonstrukcí hlavní muzejní budovy v letech 2018 až 2020 se nám podařilo tyto výdaje výrazně navýšit. Ale pořád jsme na desetinách procent v rámci celkového rozpočtu muzea, což je dlouhodobě neudržitelné,“ hodnotí.

MUZA je marketingová značka

Změnu vizuální identity prezentovalo muzeum nejdříve Libereckému kraji coby zřizovateli, poté i zaměstnancům instituce. Žádná kritika prý nepřišla.

„Konzervativně zaměření lidé se budou rozčilovat, že se v muzeu věnujeme hloupostem. Po zkušenostech s tvorbou nových expozic je mi jasné, že se nelze všem zavděčit. Většinou nás kritizují ti, co do muzea nechodí,“ uzavírá Křížek.

Náměstkyně hejtmana pro resort kultury Květa Vinklátová upozorňuje, že nejde o přejmenování jako takové. „MUZA není budoucí název muzea, ale marketingová značka, kterou bude tato instituce využívat,“ říká.

Transformaci podstoupilo před dvaceti lety i turnovské muzeum, kdy se z Okresního muzea Českého ráje stalo Muzeum Českého ráje. Podle ředitele Jana Prostředníka je nynější název dostatečně výstižný, jiný proto nezvažují. Letos ale představí nový jednotný grafický styl.

Turnovské muzeum sjednotí písmo i barvy

„Jde o manuál, který nám určí, jakou cestou se vydat v prezentaci naší organizace, jejích prostorů či aktivit,“ popisuje Prostředník. Zahrnuje jednotné písmo, barevné řešení, označení expozic, interiéru a všech tištěných materiálů.

S žádostí o vytvoření jednotného grafického vizuálu loni muzeum oslovilo grafičky a ilustrátorky Martinu Hamouzovou a Eriku Huptychovou. Navázalo tak na dřívější úspěšné spolupráce, kdy pro něj umělkyně vytvářely propagační materiály.

„S jejich graficky čistým výstupem jsme se ztotožnili. V roce 2024 chceme nový vizuál postupně implementovat do našich výstupů vůči veřejnosti, a to jak v exteriéru - plakáty a letáky, tak v interiéru muzea,“ potvrzuje Jan Prostředník. Na zapracování změn letos muzeum vyhradí kolem čtyř set tisíc korun.

30. prosince 2020