iDNES.cz

Exšéf libereckého dopravního podniku přihrával zakázky svým známým

  6:30
Pavel Šulc byl předsedou představenstva Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Ve funkci podle zákona nesměl zprostředkovávat obchody společnosti pro jiné firmy, tím méně sám sobě. On ale například loni v srpnu získal od DPMLJ bez výběrového řízení zakázku na vyklízecí a sanační práce.

Manažer dopravního podniku Pavel Šulc je také obviněný z korupce, podle policie bral úplatky. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Objednávku prací v prvním podlaží starého domu v Mrštíkově ulici, který stojí hned u vjezdu do tramvajové vozovny, schválil dnes už také bývalý ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar. Ten je spolu se Šulcem a dalšími sedmi lidmi obviněn z korupce, předražování zakázek či zneužívání dotací.

V případě vyklízení domu v Mrštíkově ulici šlo o částku 87 800 korun bez DPH, práce měla provést Šulcova firma Smartkonstrukt. Jako první na to upozornil web Náš Liberec.

Šulc přitom nemyslel jen na sebe, ale i na své známé. Ten samý den, kdy dostal zakázku na vyklizení části domu v Mrštíkově ulici, šla objednávka na sanaci suterénu stejného domu za 94 000 korun bez DPH také firmě SN projekt, kterou vlastní Ondřej Novák. Ten byl jeden čas spolu se Šulcem jednatelem firmy Smartkonstrukt.

Dohromady získala společnost Šulcova kamaráda jen loni od dopravního podniku zakázku za 450 840 korun bez DPH. Vše bez výběrového řízení.

Kromě vyklízecích prací a odborného posudku na chátrající dům měla firma SN projekt provádět i drobné zámečnické práce a natřít zábradlí na zastávce v Riegrově ulici a u tramvajové smyčky u Viaduktu.

Nátěr mostu za téměř sto tisíc korun

Natírat zábradlí na Nové Rudě a na mostě u Kyselky měla za 96 000 Kč bez DPH pro dopravní podnik také firma Stavokonstrukt Plus. To je další Novákova firma.

Sám sobě si pak Šulc jako předseda představenstva prodal za 75 000 korun šest let starý vůz Fiat Doblo Cargo Combi, který byl v majetku dopravního podniku. V bazarech se přitom tyto stejně staré fiaty s podobným počtem najetých kilometrů prodávají zhruba o čtyřicet tisíc dráž. Auto si navíc Šulc prodal na konci května 2018, v době, kdy už byl policií obviněn za korupci v DPMLJ. Nové vedení nastoupilo až v červnu.

Podle protikorupční policie nebyl Šulc žádným troškařem. To hlavní, z čeho je obviněn, je braní úplatků. Z policejních spisů vyplývá, že Šulc si měl takto přilepšit více jak jedním milionem korun.

Policie přitom vychází z odposlechů Jiřího Vařila, zakladatele firmy BusLine. Právě Vařil měl být podle dostupných informací tím, kdo dění v dopravním podniku nejvíc negativně ovlivňoval.

Policie se domnívá, že Vařil se Šulcem plánovali dopravní podnik ekonomicky zlikvidovat. „Jednal zcela pod vlivem Jiřího Vařila a na základě jeho pokynů,“ stojí o Šulcovi v obvinění.

„Měl být odvolaný už ve chvíli, kdy se jako předseda představenstva postavil proti rozhodnutí rady města a poslal firmě BusLine i přes náš nesouhlas třicet milionů korun jako přiměřený zisk. To bylo ještě před obviněním od policie. Bohužel nebyla politická vůle ho už tehdy odvolat, i když jsme to navrhovali,“ uvedla stále ještě liberecká radní Zuzana Kocumová.

Šulc byl v DPMLJ za Hnutí ANO, později exANO. Primátor Tibor Batthyány, který Šulce do představenstva podniku navrhl, odmítá, že by s tím měl cokoliv společného.

„Pan Šulc se nám vymkl z rukou. Musel se zbláznit. Důkazem, že jsme to nenechali ladem, je, že dnes už ve vedení dopravního podniku není žádný politik, prosadili jsme tam místo toho odborníky,“ řekl Batthyány.

Sám Šulc se k případu odmítá vyjádřit mimo jiné s odkazem na podepsanou mlčenlivost.

zpět na článek