„Zhruba před pěti lety jsem dostal nápad poskytnout zákazníkům možnost objednat si na naší největší prodejně kávu z pákového kávovaru. Tato prodejna je ale velmi vytížená, denně zde obsloužíme zhruba tři až čtyři tisíce zákazníků, a tak jsem začal shánět možnosti automatické nebo poloautomatické varianty takového prodeje,“ vzpomíná podnikatel Jiří Bláha.
V České republice ale tehdy podle jeho slov nic podobného nebylo a ve světě se našlo jen pár podobných nadšenců. Rozhodl se proto oslovit někoho, kdo by mu myšlenku pomohl zrealizovat.
„Od nápadu k dnešní podobě byla dlouhá cesta, při které jsem musel zrušit prvotní projekt zadaný jedné z oslovených firem. Naštěstí se ale rychle povedlo najít náhradní řešení s dodavatelem pekařských strojů a zařízení. Konečnou podobu dotáhla firma Liberecké strojírny,“ říká Bláha.
Vlastní značka kávy
Nový automatizovaný koutek se skládá z výrobníku mléčné pěny, poloautomatického pákového kávovaru, robotí ruky, mlýnku na kávu a automatického čištění.
K tomu, aby zákazník dostal svou kávu, stačí pouze vložit hrnek, zvolit typ nápoje a o zbytek se již postará robot. Ačkoliv tedy práce personálu spočívá jen v doplňování mléka a občasném vyčištění, při naší návštěvě se s jeho fungováním obsluha ještě očividně sžívala.
Kávová zrnka, z nichž stroj kafe vyčaruje, pochází z děčínské pražírny, se kterou Bláha v minulosti vymyslel privátní značku. Se zařazením novinky i na ostatní prodejny se zatím nepočítá.
„Celá ta sranda stála přibližně dva miliony korun. Samozřejmě je cena vyšší i kvůli prvotní verzi. Už teď máme ale společné nápady, jak vše vylepšit a ještě více zautomatizovat,“ předznamenává Bláha a dodává, že by vylepšený model mohl umět například dnes tolik oblíbený latte art. „V příští verzi na to budeme určitě pamatovat, bude však potřeba další robotická ruka navíc,“ podotýká.