Hvězdou galerie je slavný Japonec, obraz namaluje i za deset sekund

  15:04,  aktualizováno  15:04
Překračuje hranice tradiční kaligrafie. Gigantickými štětci vytváří monumentální obrazy. Mnohokrát za sebou píše jedno slovo. Tak by se dal ve zkratce popsat Koji Kakinuma, japonský umělec, který je hlavní hvězdou letní sezony liberecké Galerie Lázně.

„Je to skutečně zázrak, že se nám podařilo dostat do Liberce tak výraznou osobnost japonské soudobé scény. Koji Kakinuma ve své tvorbě propojuje tradiční umění kaligrafie, akční malbu a performance a vytváří především monumentální kaligrafické obrazy,“ popisuje umělce ředitel galerie Filip Suchomel.

Koji Kakinuma v Liberci

Kakinumova výstava v liberecké galerii s názvem Traveling Alone představuje všechny umělcovy tvůrčí postupy. Ředitel galerie a zároveň kurátor výstavy vybral celkem čtrnáct ikonických děl z minulé i současné tvorby, a to včetně velkoformátových obrazů, které mají na šířku i osm metrů.

„Samotná realizace děl nezabere tolik času, třeba obraz B-EAT jsem měl hotový za pět minut, ONE pak dokonce za deset sekund. Jenže v prvním případě tomu předcházelo 30 dní příprav a úklidu a dvouleté vytváření koncepce, ve druhém jsem zase úklidu a přípravám věnoval jen desetinu času, zato koncepce se rodila 20 let,“ prozrazuje detaily Kakinuma.

Poprvé v Evropě

Koji Kakinuma je už známou výtvarnou osobností v Asii a Americe. Ačkoliv má řadu let fanoušky a sběratele i ve Velké Británii, Německu, Švýcarsku a České republice, v Evropě vystavuje vůbec poprvé.

„Klíčem ke všem technikám, které Kakinuma ztvárňuje pohybem svého těla, je rychlost. Tradiční japonská kaligrafie skutečně vyžaduje fyzický pohyb k vytvoření jediného, unikátního díla a pro Kakinumu se rychlost a pohyb stávají výraznými prostředky pro vznik výsledného, velice působivého obrazu. Ve své tvorbě tak zcela překračuje mantinely tradiční japonské kaligrafie a vstupuje do vod volného umění,“ komentuje práci autora Suchomel.

Mezi nejčastěji opakovaná slova v Kakinumově práci patří fénix, život, jedna a teď. Na liberecké výstavě je pak výjimečně i česky psané slovo láska, kterým ozdobil trafostanici v zahradě galerie.

Jízlivá něha a Život nádoby

Druhou výstavou nové sezony je Jízlivá něha Naděždy Plíškové, která mapuje životní příběh této známé české kreslířky, grafičky a sochařky. Návštěvníci zde mají možnost prohlédnout si její počáteční studijní kresby, nejznámější grafiky a plastiky 60. let, ale také závěrečná díla z devadesátek ovlivněná dlouhodobou nemocí autorky.

„Ať je však námět sebevážnější, dílo Naděždy Plíškové vždy nese jeden podstatný rys, a tím je ironický vtip. S odstupem a humorem sobě vlastním komentuje umělkyně sarkasticky svět svůj i svět kolem sebe a dává nám nahlédnout na život jako sérii absurdit. K nim přistupuje někdy s lehkostí, jindy s jízlivým komentářem,“ říká k tvorbě autorky kurátorka výstavy Jana Farská Hájková.

Současný český designér Roman Šedina prezentuje v Galerii Lázně životní cyklus nádoby a všechny jeho fáze, tedy vznik, existenci a zánik. „Výstava s názvem Život nádoby představuje její nejrůznější podoby, způsoby zpracování a možnosti využití. Konec nádoby je symbolicky zastoupen její destrukcí, která ale nabízí i představu nového života,“ prozrazuje kurátorka Vendula Fremlová.

A přesto říci životu ano

Trojici klasických výstav doplňuje projekt představující příběhy českých a českoněmeckých umělců, kterým do života zasáhla druhá světová válka. Výstava A přesto říci životu ano upozorňuje na možná pozapomenuté kapitoly z našich dějin.

„Z umělců jsou tu prezentováni Josef Šíma, Josef Čapek, Emil Filla, Toyen, Jindřich Štyrský a několik dalších. Představeny jsou zde i kresby a obrazy Jaroslava Krále, které jsou na rozdíl od ostatních vystavených děl ve vlastnictví autorovy rodiny. Návštěvníci tu najdou například kresby, které byly tajně vyneseny z vězení Královým spoluvězněm. Ten je podepsal svým jménem, aby obelstil gestapo a doručil je rodině,“ doplňuje zajímavosti k výstavě její kurátorka Michaela Kubišová.

Autor: