iDNES.cz

Kilometr a půl za 500 milionů. Ministr dopravy hájil v České Lípě obchvat

  10:32
Už na jaře by měla začít stavba druhé části dlouho očekávaného a diskutovaného obchvatu České Lípy. Během pondělního odpoledne o něm s lidmi v českolipské kavárně debatovali regionální politici a ministr dopravy Martin Kupka. Silniční úsek dlouhý zhruba jeden a půl kilometru by měl stát více než 500 milionů korun.

Do České Lípy přijel s lidmi debatovat o obchvatu města ministr dopravy Martin Kupka. | foto: Jan Pešek, MF DNES

Nezbytnost a vytížení, připravenost projektu, ekologičnost, hluk, bezpečnost i finální rok dostavby. Takové oblasti zajímaly obyvatele České Lípy a jejího okolí, kteří debatovali o obchvatu, jehož kompletní dokončení by mělo výrazně odlehčit přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a vyvést tranzitní dopravu z centra města.

„Mám několik dobrých zpráv a pak také několik otázek. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má již podepsanou smlouvu se zhotovitelem (sdružení firem Swietelsky stavební a Herkul, pozn. red.) druhé části mezi Sosnovou, Dubicí a Dolní Libchavou. To je úsek, který měří jeden a půl kilometru a více než jedna třetina komunikace povede po mostních konstrukcích. Celková cena stavby převyšuje půl miliardy korun,“ řekl na úvod ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka, podle kterého se tato část obchvatu začne budovat na přelomu března a dubna letošního roku a hotová bude v nejlepším případě do konce roku 2025.

Plánovaná výstavba spojí Dubici s Dolní Libchavou.

„Je mi jasné, že tato část nezajistí kompletní ulehčení, ale bojujeme za to, aby bylo do budoucna možné vytrasovat i ten další, více než desetikilometrový úsek, který by propojil Dolní Libchavu a Nový Bor. Tam jsme ale opravdu ještě ve fázi velmi náročných jednání zejména s ohledem na zvláště chráněné živočichy a rostliny,“ přiznal.

První část obchvatu České Lípy u Sosnové se začala stavět už v roce 2009, její pokračování ovšem společně s více než desítkou dalších projektů zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. I proto padlo ze strany občanů během debaty poděkování za znovuotevření této diskuse.

Obchvat vyvolává nadšení i kritiku

„Já jsem strašně ráda, že se to díky velkému úsilí všech podařilo posunout do této fáze. My, kteří zde žijeme, tak víme, že v exponovaných hodinách je ta situace opravdu neúnosná. Věřím, že se podaří i fáze návazná,“ uvedla českolipská starostka Jitka Volfová za sebe i řadu občanů.

V reakci na její projev se kriticky vyjádřil liberecký zastupitel a předseda místních Zelených Jindřich Felcman. „Ten obchvat zničí poměrně cennou část území a odstřihne Českou Lípu od rekreační oblasti. Jste ochotná se místních otevřeně zeptat, jestli ten obchvat chtějí a spojit to třeba s referendem?“

Podle Volfové však téma rezonuje městem již tolik let, že považuje referendum za neopodstatněné. Společně s Kupkou se při odpovědi na Felcmanův rozsáhlý dotaz navíc shodli na tom, že je v dnešní době ochrana přírody nastavená tak přísně, že je nutné dodržet všechny limity stanovené legislativou.

„Toto není záležitost názoru, ale stavba dopravně efektivní a potřebná. Jeden veřejný zájem představuje zvládnutá tranzitní doprava a další ochrana přírody a krajiny. Mezi těmito dvěma zájmy vyvažujeme,“ dodal ministr.

Ochrana živočichů i hluk

Připomínek, které mířily na ochranu přírody padlo ještě mnoho. Hned několik lidí se zajímalo o ohrožení zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin v místě stavby.

„Směřujeme k tomu, abychom zdokladovali, že stavba zásadním způsobem neohrozí fungování ekosystému v daném území,“ doplnil Kupka slova ředitele silnic a dálnic pro Liberecký kraj Jana Wohlmutha, který si během debaty od jednoho z posluchačů vyslechl kritiku na adresu svých nedostatečných odpovědí.

Kromě přírody a otázky, zda vůbec v České republice potřebujeme tak propracovanou silniční síť, mířilo několik opakujících se dotazů také na hluk.„My v tomto ohledu musíme splnit poměrně náročné podmínky pro současné stavby. Ty jsou určeny hlukovým limitem 60 decibelů přes den a 50 decibelů v noci. To je závazné,“ poznamenal místopředseda ODS.

Dokončení obchvatu je v nedohlednu

Na otázku týkající se roku dokončení kompletního obchvatu nikdo z přítomných politiků odpovědět nedokázal. „Konkrétní datum vám v tuhle chvíli sdělit neumím,“ řekl Wohlmuth. „Takže rok?“ opakoval svůj dotaz jeden ze starších posluchačů. „Nechceme tu věštit z křišťálové koule. Férově vám říkáme, že na té věci pracujeme,“ dodal Martin Kupka.

Na závěr diskuse si svůj kritický a místy nejasně formulovaný příspěvek schoval senátor za obvod Česká Lípa Jiří Vosecký. Dotýkal se především ekologie a bezpečnosti dopravy s odkazem na hrozby výbuchů cisteren, což mnoho přítomných pobavilo a někteří dokonce předčasně odešli.

Dlouhých padesát let čekaly na obchvat i Svitavy v Pardubickém kraji. Na konci loňského roku se dočkaly. První auta na téměř desetikilometrovou komunikaci na Brno vjela 19. prosince. Stavbu vysoutěžilo konsorcium společností firem Eurovia a M-Silnice za cenu 787 milionů korun bez DPH. Navýšení rozpočtu oproti původnímu plánu pak bude kolem 50 milionů korun, celkem tedy zhruba 830 milionů korun bez DPH.

19. prosince 2023

zpět na článek