Prvních deset sanitek dostane záchranka nejpozději do konce září. V následujících dvou letech je dodá vždy po šesti vozech.
„Vozový park zdravotnické záchranné služby je potřeba rozšiřovat a obměňovat. Auta jsou denně v terénu a při každém výjezdu musí být stoprocentně spolehlivá,“ uvedl náměstek hejtmana Přemysl Sobotka.
Dosavadní mercedesy špatně tlumily nárazy. Jejich odpružení bylo totiž stejné jako u nákladních automobilů a fungovalo dobře jen při velkém zatížení. Celkem 20 mercedesů rozšířilo vozový park před třemi lety. Vyšly tehdy na 79 milionů. Kraj z této částky zaplatil 12 milionů, 67 milionů tvořila evropská dotace. Řidiči je ale kritizovali.
„Zadní náprava je odpružená trochu jiným způsobem než přední. Takže na silnici nemusí být ani velké díry, stačí i drobné vlnky a zadní náprava skáče naprosto šíleným způsobem. Pak na tom lehátku pacienti, kteří mají třeba poranění kloubů nebo zlomeniny, dost trpí,“ popsal před časem dosavadní „pohodlí“ při jízdě jeden z řidičů záchranky, který si přál zůstat v anonymitě.
Nosítka naloží pacienty do 300 kilo
To se má u nově dodávaných sanitek změnit. K zadávací dokumentaci se vyjadřovali i zaměstnanci záchranky.
„Po zkušenostech z předchozího provozu vozidel jsme do tohoto znění specifikace zapojili i zaměstnance. Oni nejlépe vědí, podle svých praktických zkušeností, jakými prvky by měly sanity disponovat,“ doplnil Sobotka.
Nejzásadnějších změn doznalo vzduchové odpružení zadní nápravy. Upravené je i skládací pojízdné křeslo pro převoz sedícího pacienta. Deset sanit bude mít samonakládací nosítka pro těžké pacienty do 300 kilogramů. Obézní pacienty nebudou muset zvedat záchranáři, ale udělá to za ně elektronika.
Po první dodávce deseti sanitek v letošním roce bude mít záchranná služba třicet vozidel Mercedes-Benz. Pokryjí potřebu výjezdových skupin i záloh. Jako záložní dosud záchranka využívala vozidla Volkswagen Transporter.