iDNES.cz

Liberecký kraj zatím nesmí koupit ČSAD, po úřadu se chystá vymáhat škodu

  6:14
Liberecký kraj hrozí Úřadu pro hospodářskou soutěž (ÚOHS), že po něm bude vymáhat vzniklou škodu, pokud rychle nerozhodne, zda může koupit akcie ČSAD Liberec. To je první krok pro vytvoření vlastního dopravního podniku. Přes něj chce kraj lépe kontrolovat náklady na dopravní obslužnost.

(ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Zatímco v říjnu nám antimonopolní úřad sdělil, že s tím nebude problém, tak dva dny před Štědrým dnem najednou přišel dopis, že nám předběžným opatřením nákup akcií zakazují. Žádné zdůvodnění tam ale nebylo,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Liberecký kraj se tak dostal do tíživé situace. Aby zajistil dopravu cestujícím na Českodubsku, Hrádecku, Chrastavsku a Liberecku, musel před Silvestrem s ČSAD Liberec uzavřít zvláštní smlouvu, aby autobusy 1. ledna vůbec vyjely.

„Původně jsme počítali s tím, že většinový podíl v ČSAD Liberec budeme mít do konce roku 2017, liknavost antimonopolního úřadu to ale znemožnila. Přitom na rozhodnutí mají lhůtu 60 dní, která už uplynula. Proto jsme úřad vyzvali k odstranění nečinnosti, jinak po něm budeme vymáhat vzniklou škodu,“ řekla náměstkyně hejtmana Jitka Volfová.

ÚOHS ale tvrdí, že postupuje v souladu se správním řádem. „Lhůta pro vydání druhostupňového rozhodnutí zatím neuplynula. Předběžné opatření bylo vydáno z toho důvodu, aby nedošlo ke zmaření účelu správního řízení,“ sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Nákup ČSAD napadl Busline

Rozhodnutí kraje koupit ČSAD Liberec napadl u antimonopolního úřadu další z dopravců, firma Busline. Ta totiž vyhrála soutěž na obslužnost daného území pro rok 2018, kraj ale soutěž zrušil. Busline prý nabídl příliš vysokou cenu za jeden kilometr, aniž by řádně vysvětlil náklady. To Busline odmítá a naopak tvrdí, že neodůvodněný je záměr kraje koupit ČSAD Liberec.

„Cena, za kterou to chtějí koupit, je předražená. Podle mě má ČSAD Liberec hodnotu nula. Dávno už měla být v insolvenci,“ uvedl pro TV Nova výkonný ředitel Busline Radek Chobot.

Kraj za akcie ČSAD Liberec nabízí 14,3 miliony korun. A obává se budoucnosti.

„Nedodržování lhůt ze strany ÚOHS zvyšuje riziko, že ČSAD Liberec koupí někdo jiný. Není tajemstvím, že o tuto firmu projevil zájem právě Busline, což by mu zaručilo téměř monopolní postavení na trhu a ztížilo transparentnost soutěží na dopravce,“ zdůvodnil Půta. Celkem dává kraj na zajištění veřejné autobusové dopravy ročně 300 milionů korun.

Autor:
zpět na článek