Stromy na Ještědu i přes výhrady ustoupí lyžím, kácení začne na podzim

  10:22
Ještě letos vjede na ještědské stráně těžká technika. Firma TMR, která provozuje lyžařský areál Ještěd, tam potřebuje vykácet přes 6,6 hektarů lesa. To vše kvůli budování plně osvětlené sjezdovky Nová Skalka, která bude hlavním tahákem areálu.

Pás ukazuje, kde by na Ještědu měla vést další sjezdovka s názvem Nová Skalka. | foto: Vizualizace: Geo Vision

Zmizí také devět metrů široký pás lesa podél Beranovy cesty od dolní stanice lanovky ke konečné tramvaje. Kácení také umožní rozšířit sjezdovky Slalomák a Liberecká. Cílem je zvýšit bezpečnost lyžařů, protože teď jsou na Ještědu sjezdovky místy příliš úzké. Kdyby kraj záměr neposvětil, TMR hodlala Ještěd opustit. Práce by měly začít v září. 

„Chceme, aby nová sjezdovka byla lyžařům k dispozici už tuto zimní sezonu, která by měla začít v polovině prosince. Práce tak budou probíhat do poslední chvíle, i když je jasné, že všechno letos nestihneme,“ sdělil ředitel skiareálu Jakub Hanuš. 

Co všechno se dá od září do půlky prosince stihnout, lze podle něj ale jen těžko odhadnout. Záležet bude na tom, jak dlouho potrvá stavební řízení.

„Podle harmonogramu to vypadá, že bychom mohli začít v půlce září. V tom případě se může stihnout vybudovat u nové sjezdovky i zasněžovací systém a osvětlení. Zvládnout se dá také rozšíření sjezdovek Slalomák a Liberecká,“ dodal Hanuš.

Ekologům vadí kácení i těžba zeminy

Investice do modernizace areálu vyčíslila TMR na 120 milionů korun. Zatímco lyžařská veřejnost rozšíření tratí i novou sjezdovku vítá, ekologické organizace nadšením tolik neoplývají. Upozorňují na rozsáhlé kácení, které podle nich může oslabit stabilitu lesů na Ještědu. Vadí jim také odtěžení 27 tisíc metrů krychlových zemin kvůli přemodelování terénu u nové sjezdovky, které může mít negativní vliv na půdní erozi.

I zpracovatel odborného posudku měl k záměru řadu výhrad. Nejen kvůli mohutnému odlesnění a nutnému odstřelu jednoho skalního výchozu, který je v trase nové sjezdovky, ale i kvůli systému zasněžování. 

„Navrhovaný provoz využívající z velké části k zasněžování pitnou vodu nesplňuje parametry trvale udržitelného rozvoje. Problematické je i budování nových sjezdovek v přírodním prostředí s řadou negativních vlivů a vedle toho omezování provozu funkčních, relativně dlouhých sjezdovek na loukách s přirozeným sklonem. Jde o neefektivní nakládání s přírodními zdroji,“ stojí v posudku. TMR chce totiž omezit provoz sjezdovek na Pláních. Ty se mají zasněžovat až jako poslední, což s ohledem na zásoby vody pro zasněžování znamená, že lyžaři si tam zajezdí jen málokdy.

Nová sjezdovka poslouží večerním lyžařům

Výhrady se ale také týkaly dopadů na krajinný ráz a světelného znečištění. Nová Skalka se má využívat pro večerní lyžování místo dosavadní sjezdovky F10. Protože ale bude delší a o 200 výškových metrů výš než F10, bude osvětlenou sjezdovku vidět zdaleka. I proto nařídil krajský úřad provádět monitoring dopadů osvětlení na světelné podmínky v okolí areálu.

I přes značné výhrady odborného posudku, ve kterém zpracovatel konstatoval, že by záměr neměl získat souhlasné stanovisko, krajský úřad projekt podpořil. Ještě předtím si ale vyžádal některé změny. Například náhradní zalesnění části trati Pod lany, omezení rozsahu terénních úprav, zřízení tůní ve spodní části sjezdovky, založení podhorské louky na odlesněných tratích či snížení modrého spektra světla při večerním osvětlení. 

„S vědomím negativních dopadů záměru na životní prostředí, stejně jako nejistot ohledně zajištění zdrojů vody pro zasněžování a dlouhodobé provozuschopnosti, je záměr akceptovatelný při dodržení stanovených podmínek,“ odůvodnil odbor životního prostředí krajského úřadu. Navíc upozorňuje, že povolení, kterým se pozemkům v areálu odebrala funkce lesa, platí jen do roku 2048. Pak se předpokládá jejich opětovné zalesnění.