Jízda autobusem a vlakem v Libereckém kraji podraží, Zelení nesouhlasí

  11:52
Cestující v Libereckém kraji si od nového roku v autobusech i vlacích připlatí. Ceny jednotlivých jízdenek se zvýší o deset až dvanáct procent. Podle Strany zelených by ale hromadná doprava měla naopak zlevnit.
Liberecký kraj zdraží od Nového roku jednotlivé jízdenky v regionální dopravě,...

Liberecký kraj zdraží od Nového roku jednotlivé jízdenky v regionální dopravě, jako hlavním důvod tohoto kroku uvádí růst nákladů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Důvodem k navýšení cen je nárůst nákladů, zvláště u pohonných hmot. Zdražení jízdného musí ještě schválit zastupitelstvo kraje.

„Ohledně zvyšování nákladů se v této chvíli bavíme o nárůstu 160 milionů korun ročně na dopravní obslužnost,“ sdělil Otto Pospíšil, jednatel firmy Korid LK, která zajišťuje dopravu v Libereckém kraji.

Zdražení jízdného by mělo přinést na tržbách kolem dvaceti milionů. Nejvíce si od nového roku připlatí cestující, kteří za jednotlivou jízdenku budou platit v hotovosti a nebudou využívat krajskou Opuskartu.

„Například na trase Liberec - Hrádek nad Nisou stojí jízdenka při platbě v hotovosti 45 korun a od Nového roku to bude 50 korun. U platby kartou zdraží z 36 na 40 korun,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Cestující, kteří využívají dopravu v kraji pravidelně, zvýšení cen nepocítí. „Chceme je motivovat, aby v dnešní nejisté době dali přednost veřejné dopravě, pokud možno dlouhodobě,“ dodal Sviták.

Rozhodnutí kraje zdražit jízdné kritizuje Strana zelených. „Jde o zcela nevhodný krok. V současné době by se měla veřejná doprava naopak zlevňovat. Přínosy zlevnění veřejné dopravy převažují nad náklady,“ uvedla ve svém vyjádření.

Městský zastupitel a předseda libereckých Zelených Jindřich Felcman poukázal například na aktuální krok německé vlády. „Ta od ledna zavádí jízdenku za bezprecedentních 49 euro měsíčně na veškerou regionální dopravu,“ uvedl.

Kraj zdražil už kvůli pandemii

Naposledy Liberecký kraj zdražoval loni v létě kvůli propadu tržeb způsobených pandemií. Nejvíce se opět dotkla cestujících platících v hotovosti, cena pro ně stoupla o 15 procent.

Sviták upozornil, že v současnosti se cestující na nákladech podílí jen zhruba jednou pětinou. Zbytek doplácí dopravcům kraj. Zvlášť markantní rozdíl je podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty v železniční dopravě, kde příjem z jízdného pokryje zhruba jen 15 procent z celkových nákladů.

Se 160 miliony korun navíc na náklady na dopravní obslužnost Liberecký kraj počítá zpětně i pro letošní rok tak, aby nedošlo k ohrožení fungování dopravních firem v regionu.

Na kompenzaci dopravcům by podle Půty mělo jít letos zhruba 994 milionů korun, příští rok se bude jednat ještě o vyšší částku, a to 1,155 miliardy. Přesto kraj zatím nechystá rušení spojů a chce zachovat dostupnost dopravy i v okrajových částech regionu.

Podle Pospíšila chtějí pokračovat i v postupné modernizaci vozového parku. Liberecký kraj objednává zhruba 4,6 milionu kilometrů v železniční a 15 milionů kilometrů ročně v autobusové dopravě. Ročně vynakládá na dopravní obslužnost zhruba miliardu. Výnosy včetně kompenzací jsou na úrovni zhruba 400 milionů korun.