V průběhu dubna či května vypíše město výběrové řízení. Jeho vítěz letos zdemoluje stávající objekt a v příštím roce se pustí do stavby naplno.
O vybudování terminálu pro autobusovou dopravu mluvilo vedení města již v roce 2015. O tři roky později odhadovalo náklady na stavbu terminálu a podzemního parkoviště na 260 milionů korun. Kvůli krizi ve stavebnictví a zvýšení cen materiálů musel ale Jablonec hledat úspornější opatření.
Cesta tramvají do centra Jablonce se blíží, první cestující sveze za tři roky![]() |
Podle informací ČTK se předběžné náklady na terminál včetně parkovacího domu pohybují kolem 450 milionů korun. „Jako kraj se hlásíme k investiční podpoře obou projektů – jak k prodloužení linky, tak k dopravnímu terminálu,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Trať delší o osm set metrů
Tramvajová linka číslo 11, která pendluje mezi Libercem a Jabloncem, nyní končí v Tyršových sadech. To je zhruba osm set metrů od plánovaného terminálu v centru, kam se konečná přesune.
Dopravně-urbanistická studie doporučila vést trať ulicemi Budovatelů a Soukennou přes Dolní náměstí až do Kamenné ulice. Ta se nachází v blízkosti vlakové stanice „Jablonec nad Nisou centrum“.
Práce na prodloužení tramvajových kolejí nejdou podle primátora Miloše Veleho tak rychle, jak by si představoval.
„Jablonec to nemá v rukou, je to investice dopravního podniku,“ poznamenal. „Nás čeká velký krok, dostat na stavbu stavební povolení. Není hotová projektová dokumentace, takže nemůžeme počítat se slíbenou finanční spoluúčastí, protože nevíme, kolik bude,“ vysvětlil Vele.
Mají se lidé bát tramvají pod okny?
Stejně tak se zatím nemůže město pustit do jednání s vlastníky dotčených pozemků. Trať povede poměrně komplikovanou Soukennou ulicí, kde je řada domů, kterým bude tramvaj jezdit pod okny. Jejich vlastníci tak mohou mít podle Veleho pocit, že se jim sníží komfort žití.
„Byl bych velmi rád, kdyby projektová dokumentace byla brzo k dispozici. Jako statutární město jsme loni schválili příplatek mimo základní kapitál a do dopravního podniku jsme poslali prvních sedm milionů korun. Což je částka, která by měla uhradit projektovou dokumentaci,“ shrnul Vele.
Současně by uvítal, kdyby Jablonec mohl prodloužení tratě koordinovat. I proto chce na společné schůzce jednat s primátorem Liberce a Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou. „Z důvodů, které jsem jmenoval, by bylo velmi dobře, kdyby už konečně byly na stole termíny,“ uzavřel Vele.