Překvapení na silnici, cestáři opravili výmoly ještě před nahlášením

Před dvěma týdny přinesla redakce MF DNES přehled deseti silnic v Libereckém kraji, které jsou po zimě v nejhorším stavu. Nyní má projekt své pokračování, redaktoři otestovali cestáře, aby ukázali, jak rychle dokážou opravit nahlášené výtluky.

Z desetipoložkového výčtu nejhorších úseků silnic v kraji vybrala redakce podle osobních zkušeností i ohlasů na sociálních sítích ulici K Preciose v Liberci. Spojnice mezi Cihlářovou a Minkovickou v Šimonovicích už se podle místních silnicí ani nedala nazvat. Její stav byl dlouhodobě špatný a poslední rok se tu už dírám v podstatě nedalo vyhnout.

Ještě před tím, než redakce stihla silnici plnou děr anonymně nahlásit Krajské správě silnic Libereckého kraje (KSSLK), to nejhorší najednou zmizelo. „S radostí oznamuji, že jsou díry opravené, respektive záplatované, ale lepší než předtím,“ sdělila nadšeně jedna z místních Marta Součková.

Zda se tak stalo v reakci na předchozí redakční text, bohatou diskusi na sociálních sítích nebo dlouhodobý tlak ze strany obyvatel, jasné není. Opravu ale podle příbuzné Marty Součkové provedli dělníci v neděli 10. března a potvrdila ji také KSSLK.

Nejhorší silnice v Libereckém kraji. Některým úsekům je lepší se úplně vyhnout

„O stavu silnice III/27811 K Presiose dobře víme. V současné době jsou prováděny provizorní opravy studenou asfaltovou směsí. Do plánu výsprav je silnice zařazena na první místa v seznamu, což by mohlo být na přelomu března, dubna,“ řekl vedoucí oddělení inspekce silniční sítě Pavel Fořt, podle kterého se ale s kompletní rekonstrukcí cesty zatím nepočítá.

Ačkoliv stav silnice rozhodně není ideální a připomíná spíše vzorník šedé barvy, dá se nyní úsekem projet poměrně hladce a bez obav.

S opravou silnic po zimě se začne i na dalších místech v kraji naplno začátkem dubna. „Do té doby musí být zajištěna připravenost techniky i lidí dle plánu zimní údržby. V případě příznivého počasí mohou být prováděny některé dílčí činnosti, jako je prořezávání zeleně zasahující do jízdního profilu nebo čištění příkopů a propustků,“ vyjmenoval náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták činnosti, se kterými se už někde začalo.

Tankodrom Česko, silnice samý výmol. Kde jsou po zimě největší výtluky

Letos plánuje kraj téměř padesát silničních oprav, přičemž přibližně u poloviny z nich se již vysoutěžil, nebo se soutěží zhotovitel.

„Namátkou z těch větších mohu jmenovat most přes D10 ve Čtveříně, silnici II. třídy včetně mostu v Dobranově nebo silnici III. třídy Návarov–Jesenný,“ upřesňuje Sviták, který je spokojený s tím, že mají opravy silnic v kraji velkou prioritu a uvolňují se na ně z rozpočtu mimořádně vysoké částky. I přesto si je ale vědom toho, že budou krajskou pokladnu v následujících letech ještě hodně stát.

Liberecká ulice K Preciose

Liberecká ulice K Preciose

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Liberecký kraj si nechává pravidelně zpracovávat analýzu stavu povrchů vozovek. Z ní vyplývá, že téměř 25 procent z celkové délky krajských silnic je v havarijním stavu. Na opačné straně je téměř 50 procent silnic hodnocených jako výborné nebo dobré.

„Sice je 25 procent opravdu vysoké číslo, ale je to dáno především historickými okolnostmi, kdy kraj převzal od státu mosty a silnice nižších tříd ve špatném stavu a tento dluh se snaží roky napravovat. Proces obnovy je ovšem pozvolný a je to doslova běh na dlouhou trať,“ přiznává náměstek.