Převoz koloběžky v autobuse může být problém, pasažérům pomůže desatero

  9:56
Jízda na koloběžce už dávno není jen dětskou kratochvílí, ale slouží coby alternativní dopravní prostředek pro lidi bez rozdílu věku. Pomyslné vrásky ale ryje do tváří řidičů autobusů, jelikož někteří pasažéři s tímto jednostopým vozítkem nevědí, jak ho správně převézt hromadnou dopravou.

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jeden z největších autobusových dopravců v zemi – semilská dopravní skupina BusLine – se proto rozhodla vydat desatero, které má problematiku vysvětlit. Proč tento krok?

„Problémem je, že část pasažérů s koloběžkami považuje své cestování s nimi za nárok a není moc ochotna respektovat vůli řidičů. Řidič je ale tím, kdo je za přepravu zodpovědný a musí brát v úvahu spoustu okolností, které často nemá čas jednotlivým cestujícím vysvětlovat,“ míní dopravní specialista firmy Jan Libenský.

A podotýká: „Občas se stává, že děti s koloběžkami zkoušejí jezdit i uvnitř po autobusech, což může způsobovat kolizní situace s ostatními cestujícími. Problémem občas jsou i koloběžky složené, ukládané do horních nosičů zavazadel, kde mohou vypadnout a někoho zranit či znečistit. Ne každý autobus disponuje dolním úložným prostorem, který je pro přepravu koloběžek ideální.“

Přepravní desatero

V deseti zásadách, které jsou k nahlédnutí na webu dopravce, například stojí, že k přepravě v běžném autobusu lze přijmout pouze koloběžky, jež se dají složit. „Složená se dá považovat za ruční zavazadlo, jako je například taška s nákupem a nemusíte za ni ani nic připlácet, pokud nepřesáhne jeden z rozměrů 25x60x80 cm,“ píše se v desateru.

To dále uvádí třeba, že ideální je, pokud má přibližovadlo obal, a že o jeho převezení rozhodne vždy řidič. „V praxi se to stává hlavně v situacích, kdy vyhodnotí takovou přepravu jako rizikovou pro zdraví či majetek ostatních cestujících,“ upozorňuje Libenský. Pokud má koloběžka elektrickou baterii, musí ji majitel před jízdou ve voze odpojit. Je-li poháněna kupříkladu benzinovým motorem, do autobusu nesmí.

Stejná pravidla platí v regionu u všech přepravců, kteří jsou zapojeni do integrovaného dopravního systému IDOL. Jeho smluvní přepravní podmínky hovoří o tom, že na koloběžky pohlíží podobně jako na jízdní kola. „Ve složeném stavu se přepravují jako spoluzavazadlo – pokud svými rozměry přesahují podmínky pro přepravu zavazadel. Cena za přepravu spoluzavazadel se řídí tarifem IDOL,“ zní jeden z odstavců podmínek. Ty pak mimo jiné říkají, že cestující nesmí během jízdy v autobuse na koloběžce stát.

V provozu se sluchátky

Podle Libenského sem tam koloběžkáři působí trable i v silničním provozu.

„S tím, jak jejich počet narůstá, vzrůstá i riziko střetu. Přičemž část koloběžkářů není dostatečně chráněna přilbami, nebo chrániči kloubů. Někteří dokonce jezdí v hustém provozu s nasazenými sluchátky, takže není jisté nakolik vnímají své okolí. I z toho důvodu někteří řidiči říkají, že koloběžkáře raději vidí na chodnících, i když tam vlastně nepatří, ale méně riskují,“ zamýšlí se specialista s tím, že by bylo dobré, aby stát sjednotil legislativu.

„Řidiče nejvíc trápí neujasněná legislativa, není jedna úprava platná pro celou republiku, v podstatě každý krajský integrátor to řeší trošku odlišně,“ zakončuje Libenský.

Autor: